چکیده:
جوامع امروز با یک تحول عظیم در فناوری، دچار دگرگونی بیحدوحصری در زندگی افراد شدهاند. زندگی بسیاری تحت تأثیر نفوذ این شبکهها قرارگرفته و بعد سیاسی در جوامع و آگاهی سیاسی شهروندان بهگونهای دیگر جریان دارد. هدف از این پژوهش شناسایی و رتبهبندی عوامل نفوذ شبکههای اجتماعی و بررسی تبادلات فرهنگی ناشی نفوذ شبکههای اجتماعی تلگرام و اینستاگرام بر میزان آگاهی سیاسی دانشجویان است. روش تحقیق بکار گرفتهشده در این پژوهش ترکیبی بوده و در شناسایی ابعاد نفوذ شبکههای اجتماعی از روش دلفی و برای بررسی تأثیر نفوذ شبکههای موردنظر در آگاهی سیاسی دانشجویان و مقایسه نفوذ آنها در آگاهی سیاسی از روش پیمایشی استفاده شده است. یافتههای حاصل از تحلیل کیفی تحقیق نشان میدهد پنج بعد تعاملی بودن، خصوصیات ساختی، خصوصیات کاربردی، مخاطبشماری و سیاستگذاری در حوزه مدیریت بر تبادلات فرهنگی ناشی نفوذ شبکههای اجتماعی مؤثر هستند. تفاوت معناداری میان این دو شبکه تلگرام و اینستاگرام در آگاهی سیاسی گزارش نشده است. محبوبیت تلگرام و اینستاگرام در ایران غیرقابلانکار بوده و هیچ جای رقابتی با اپلیکیشنهای داخلی وجود ندارد. فراگیری این دو ابزار با ویژگی فرازمانی و فرامکانی بودن آن نقش زیادی در آگاهی سیاسی افراد بهویژه قشر دانشجو کار بلد به استفاده از این ابزار دارد.
Today's societies with a huge change in technology, have undergone endless changes in people's lives. Many lives have been affected by the influence of these networks and the political dimension in societies and citizens' political awareness is different. The purpose of this study is to identify and rank influencers. Social networks and the study of cultural exchanges due to the influence of Telegram and Instagram social networks on the level of students' political awareness. Students' political analysis and comparison of their influence on political awareness The survey method has been used. Findings from qualitative analysis of the research show 5 dimensions of interactivity, structural characteristics, practical characteristics, audience and policy in the field of cultural exchange management Influenced by social networks are effective. No significant difference has been reported between the two Telegram and Instagram networks in political awareness. The popularity of Telegram and Instagram in Iran is undeniable and there is no competition with domestic applications. Learning these two tools with its trans-temporal and trans-spatial characteristics has a great role in the political awareness of people, especially students who know how to use these tools.
خلاصه ماشینی:
موارد فوق ، همچنین حجم کاربران اینستاگرام اکنون موجب آن شد تا ضمن بررسی نقش شبکه های اجتماعی پاسخگوی این سؤال باشد که نفوذ شبکه اجتماعی تلگرام و اینستاگرام در میزان آگاهی سیاسی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات مؤثر است ؟ ادبیات پژوهش آگاهی سیاسی مقدمه احساس شناخت عصر و عنصر مهمی در کامیابی جامعه به شمار می رود، تغییرات سریع و همیشگی که امروزه جوامع بشری پشت سر می گذارند، انقلاب هایی که برپا شده و برپا می شود، پیشرفت هایی که جوانب مختلف زندگی انسان ها را در برگرفته همه و همه پیگیری جریانات روزمره به گونه ای خاص ، نتیجه اطلاع افراد جامعه از وقایع سیاسی روز هست ، نبود آگاهی سیاسی موجب بر هم خوردن توازن شده و حالتی متواتر و پی درپی ایجاد می نماید، معنای جهان عینی در حقیقت از طریق آگاهی ساخته می شود، نوعی آگاهی که فرد بتواند، افراد و مسئولان را شناخته ، در زمان انتخابات بتواند؛ اصلح ترین را انتخاب نموده و سهمی در جامعه به عنوان عضو آن داشته باشد، بیشترین تأثیر بر میزان آگاهی سیاسی افراد متوجه حضور در تشکل های سیاسی احزاب و عوامل مذهبی و نهادها هست (یاوری وناق ، ١٣٩١: ١٦).
در مجموع ، در بررسی ادبیات نظری و پیشینه تحقیقات به تأثیر شبکه های اجتماعی در آگاهی سیاسی و مشارکت سیاسی مردم با بررسی رابطه و یا تأثیرپذیری تأکید شده است ، اما اختلاف نظرهایی در مثبت و منفی بودن تأثیر فضاهای مجازی بر مشارکت سیاسی و آگاهی سیاسی وجود داشت اما نظرات غالب نظریه پردازان به گستردگی و نفوذ شبکه ها و برداشته شدن مرزها و به سمت جهانی شدن رفتن را از Network Society1 ضروریات زندگی با حضور فناوری های نوین دانسته است .