چکیده:
زمینه و هدف
ساده نویسی اگرچه در اغلب دوره های شعر فارسی کم و بیش دیده میشود، اما بعنوان یک جریان غالب، در دوره معاصر ملموستر است؛ جریانی که بیشتر در بعد صوری زبان مطرح است و همین امر به سادگی در انتقال محتوای شعر منجر میشود. هدف این پژوهش بررسی سبک شناسی ساده نویسی در اشعار بیژن جلالی، عمران صلاحی و شمس لنگرودی است.
روش مطالعه
روش این پژوهش، تحلیلی و توصیفی بر مبنای مطالعه کتابخانه ای است و جامعه آماری نیز اشعار شاعران موردنظر است.
یافته ها
ساده نویسی ویژگیهایی چون سادگی در زبان، توجه توامان به زبان و محتوا، جملات کوتاه، واقعگرایی، تصاویر روزمره، پرهیز از مضمونگرایی سمبولیستی، توجه به زندگی و اصالت آن، بهره گیری از سوژه های به ظاهر بی اهمیت، پرهیز از زبان فاخر ادبی و اجازه ورود تمام واژه ها به شعر دارد.
نتیجه گیری
جلالی بیش از زبان، به محتوا توجه دارد و خط سیر شعرش در نیم قرن، بندرت دچار تحول زبانی و فکری شده است. صلاحی با آنکه شاعری محتواگراست، زبانی شسته و رفته دارد که رویه ساده نویسی را از آغاز تا انتهای شاعری حفظ کرده است. شمس اگرچه در آغاز تحت تاثیر زبان شاملویی، شعر مینوشت، رفته رفته به نوعی سادگی در شعر روی آورده است و همچنان در این مسیر حرکت میکند و تجربه های جدید شعری را خلق میکند.
BACKGROUND AND OBJECTIVES: Although simple writing is more or less seen in most periods of Persian poetry, it is a dominant trend in the contemporary period. A flow that is more prominent in the formal dimension of language and this simply leads to the transfer of the content of the poem. The purpose of this research is to investigate the stylistics of simple writing in the poems of Bijan Jalali, Omran Salahi and Shams Langroudi.
METHODOLOGY: The method of this research is analytical and descriptive based on library study, and the statistical population is the poets' poems.
FINDINGS: Simplification of features such as simplicity in language, attention to both language and content, short sentences, realism, everyday images, avoiding symbolic themes, paying attention to life and its authenticity, using seemingly insignificant subjects, avoiding fancy literary language and allowing entry All the words have poetry.
CONCLUSION: Jalali pays more attention to the content than the language, and the course of his poetry has rarely undergone linguistic and intellectual evolution in half a century. Even though Salahi is a content-oriented poet, he has a clean language that has kept the practice of simple writing from the beginning to the end of his poetry. Although at the beginning Shams wrote poetry under the influence of Shamloui language, he gradually turned to a kind of simplicity in his poetry and continues to move in this direction and create new poetic experiences.
خلاصه ماشینی:
مقاله پژوهشي بررسي سبک شناسي ساده نويسي در اشعار بيژن جلالي، عمران صلاحي و شمس لنگرودي 1 داوود ملک زاده ١، عبدالحسين فرزاد*٢، منصوره ثابت زاده ١- گروه زبان و ادبيات فارسي، دانشکده ادبيات فارسي و زبانهاي خارجي، واحد تهران جنوب ، دانشگاه آزاد اسلامي، تهران ، ايران .
com ORIGINAL RESEARCH ARTICLE Reviewing the stylistics of simple writing in the poems of Bijan Jalali, Omran Salahi and Shams Langroudi 1 D.
دو شاعر تأثيرگذار شعر نو، نيمايوشيج و احمد شاملوف اگرچه در نظريه ها و گفتارشان ، راهگشاي شاعران ديگر بوده اند، به نظر ميرسد در جريان ساده نويسي، سهم شاعراني مثل فريدون مشيري، هوشنگ ابتهاج ، سهراب سپهري، نادر نادرپور، بيژن جلالي، فروغ فرخزاد، محمود کيانوش ، حميد مصدق و بعدها عمران صلاحي، شمس لنگرودي، سيدعلي صالحي، و حافظ موسوي بيشتر از آن دو بوده است .
اگرچه در بررسي اشعار بيژن جلالي، بسياري از آنها را فاقد آرايه ها و تکنيکهاي زباني لازم براي منجر شدن به شعر مييابيم و به نظر ميرسد از آغاز تا انتهاي شاعريش يک خط را در پيش گرفته است ، اما همين تفاوت و تمايز درونيشدة شاعر و حاصل پيوند او با جهان هستي، منجر به اين زبان ساده ، خاص و منحصربفرد شده است با امضا و اثر انگشت جلالي در متن که با نگاهي به مجموعۀ شعرهاي او ميتوان پختگي انديشه و حتي زباني وي را در طول چهار دهۀ شاعري مشاهده کرد.