چکیده:
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی رواندرمانی مثبتنگر بر بهزیستی روانشناختی، تابآوری و معنای زندگی مادران کودک کمتوان ذهنی بود. روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری در این پژوهش کلیه مادران دارای فرزند کمتوان ذهنی در مرکز توانبخشی ساعی نور شهرستان ساوه در سال 1401 بودند که از بین آنان تعداد 24 نفر، 12 نفر در گروه گواه و 12 در گروه آزمایش از طریق روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه جایگذاری شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامههای ویژگی‏های جمعیتشناختی، بهزیستی روانشناختی ریف (PWB، 1989)، پرسشنامه تابآوری کانر و دیویدسون (CD_RSC، 2003)، پرسشنامه معنای زندگی استگر و همکاران MLQ)، 2006) استفاده شد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون کوواریانس چندمتغیره (مانکوا) استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که با کنترل اثر پیشآزمون بین میانگین پسآزمون بهزیستی روانشناختی، تابآوری و معنای زندگی در دو گروه. آزمایش و کنترل تفاوت معناداری در سطح 05/0 وجود داشت در نتیجه، رواندرمانی مثبتنگر میتواند بهعنوان یک مداخله مؤثر مادران کودک کمتوان ذهنی مورد توجه قرار داده شود.
The current research aimed to determine the effectiveness of positive psychotherapy on the psychological well-being, resilience, and meaning of life of mothers of mentally retarded children. The present research method was semi-experimental with a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population in this research was all mothers with mentally retarded children in the Sai Noor rehabilitation center of Saveh City in 2022, among them 24 people, 12 people in the control group and 12 people in the experimental group were selected through the available sampling method. They were randomly placed in two groups. To collect data, questionnaires of demographic characteristics, psychological well-being of Reif (PWB) (1989), resilience questionnaire of Connor and Davidson (CD_RSC) (2003), and meaning of life questionnaire (MLQ) (2006) were used. To analyze the data, the multivariate covariance test (MANCOVA) was used. The findings of the research showed that by controlling the pre-test effect between the post-test mean of psychological well-being, resilience, and meaning of life in two groups. There was a significant difference between test and control at the level of 0.05. As a result, positive psychotherapy can be considered as an effective intervention for mothers of mentally retarded children.