چکیده:
در طول دهه های گذشته نگرانی در مورد محیط نه تنها یک موضوع عمومی مهم، بلکه به یک موضوع بحرانی در تحقیقات دانشگاهی تبدیل شده است و با توجه به نگرانی به وجود آمده، بازار محصولات اکولوژیک در سطح جهانی در حال رشد است. هدف مقاله حاضر بررسی تاثیر ابزارهای بازاریابی سبز بر روی رفتار مصرف کنندگان بین المللی می باشد. بدین منظور یک پرسشنامه محقق ساخته جهت گرداوری اطلاعات تدوین گردید که روایی آن توسط خبرگان و پایایی آن با آلفای کرونباخ برابر بود با 0/89. جامعه آماری تحقیق حاضر مصرف کنندگانی بودند که به خرید محصولات خارجی علاقمند بوده اند. با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری 384 نفر از آنها به صورت تصادفی انتخاب شده و پرسشنامه بین آنها توزیع گردید. داده ها با استفاده از ضریب پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه تحلیل شدند که نتایج نشان داد بین ابزاهای بازاریابی بین المللی (برچسب سبز، برند سبز و تبلیغات سبز) و رفتار مصرف کنندگان رابطه معناداری وجود دارد و همچنین تبلیغات سبز بیشترین تاثیر را بر رفتار مصرف کنندگان داشته و برند سبز کمترین تاثیر را داشته است.
خلاصه ماشینی:
بررسي تاثير ابزارهاي بازاريابي سبز بر روي رفتار مصرف کنندگان بين المللي تاريخ دريافت : ١٤٠٢/٠٢/٢٢ روح اله نصيري ١ تاريخ پذيرش : ١٤٠٢/٠٣/١٣ کد مقاله : ٧٤٣٤١ چکـيده در طول دهه هاي گذشته نگراني در مورد محيط نه تنها يک موضوع عمومي مهم ، بلکه به يک موضوع بحراني در تحقيقات دانشگاهي تبديل شده است و با توجه به نگراني به وجود آمده ، بازار محصولات اکولوژيک در سطح جهاني در حال رشد است .
داده ها با استفاده از ضريب پيرسون و رگرسيون خطي چندگانه تحليل شدند که نتايج نشان داد بين ابزاهاي بازاريابي بين المللي (برچسب سبز، برند سبز و تبليغات سبز) و رفتار مصرف کنندگان رابطه معناداري وجود دارد و همچنين تبليغات سبز بيشترين تاثير را بر رفتار مصرف کنندگان داشته و برند سبز کمترين تاثير را داشته است .
سرخوش (١٣٩٥) دريافت که که بين ابزارهاي بازاريابي سبز(برچسب سبز، برند سبز و تبليغات زيست محيطي) و رفتار خريد مصرف کننده رابطه مثبت و معناداري وجود دارد.
رضوان (١٣٩٤) در يافت که ابزارهاي تاثيرگذار بر 1 54 1 Consumer behavior 2 Mostafa رفتارگروه هاي مختلف مصرف کننده ، تبليغ ، برچسب و برند محيط زيستي هستند که تاثير هرکدام از آنها بجز آگاهي از برچسب زيست محيطي بر رفتار گروه هاي مختلف مصرف کنندگان متفاوت است .
پاکو و همکاران ٢(٢٠٠٩) نيز نشان دادن که بين ابزارهاي بازاريابي سبز و رفتار مصرف کنندگان رابطه معناداري وجود دارد.
يافته هاي تحقيق حاکي از آن است که هر يـک از ابزارهاي بازاريابي سبز، تاثير متفاوتي بر رفتار گروه هاي مختلف مصرف کنندگان بين المللي دارند.