چکیده:
هدف از انجام این پژوهش «اثربخشی استفاده از تکنولوژی آموزشی در جریان تدریس بر یادگیرری دانشآموزان» میباشد. روش پژوهش حاضر از نوع کیفی بوده و شیوه گردآوری دادهها مبتنی بر شیوة کتابخانهای و اسنادی میباشد. بدین صورت که اسناد مرتبط با موضوع پژوهش گردآوری شده است و با رویکرد توصیفی و تحلیلی دادههای مرتبط با پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است. بر این اساس، به کارگیری فناوری و تکنولوژی آموزشی در کلاس درس به منظور افزایش مشارکت دانشآموزان و همچنین توانمندسازی معلمان، ضروری است. دسترسی بیشتر به فناوری، این امکان را برای دانشآموزان فراهم میکند که به طیف وسیعی از اطلاعات دسترسی داشته باشند. نتایج این پژوهش بیانگر آن است که از آنجا که تکنولوژی آموزشی به طور فزایندهای در سیستم آموزشی رایج شده است، مهم است که دانشآموزان با برنامههای مختلف دیجیتالی آشنا شوند. ادغام فناوری در برنامه درسی نه تنها به دانشآموزان این فرصت را میدهد که مهارتهای خود را توسعه داده و از نظر تحصیلی موفق شوند، بلکه آنها را برای دنیای واقعی پس از فارغ التحصیلی آماده میکند و همچنین فناوری آموزشی محیط یادگیری را از معلم محوری به دانشآموز محور تغییر میدهد.
خلاصه ماشینی:
حيدري، ستوده و حيدري (١٣٩٥) در تحقيقي با عنوان «بررسي تاثير به کارگيري فناوري اطلاعات بر بهبود و اثربخشي آموزشي در ميان دانش آموزان مقطع ابتدايي» به اين نتيجه رسيدند که بين استفاده و به کارگيري و بهبود کيفيت و اثربخشي آموزش و ميزان يادگيري دانش آموزان رابطه مستقيم وجود دارد.
از جمله وسائل عمده اي که از طريق آن ميتوان به تحرک رواني، احساس يگانگي، استدلال و اعتماد به نفس رسيد، آموزش و پرورش است و در اين مورد فناوري اطلاعات ميتواند نقش عمده اي داشته باشد.
فناوري اطلاعات ميتواند به آموزش کودکاني بپردازد که به مدرسه دسترسي ندارند و مدت هاي مديدي است که در مناطق روستايي فراموش شده اند (عالي، ١٣٨١: ٧).
معلم نيز ميتواند اين نرم افزارها را به دانش آموزان معرفي نمايند تا آن ها نيز براي درک بيشتر و بهتر مطالب تدريس شده ، در خانه به تمرين در مورد آن بپردازند.
ادغام فناوري در برنامه درسي نه تنها به دانش آموزان اين فرصت را ميدهد که مهارت هاي خود را توسعه داده و از نظر تحصيلي موفق شوند، بلکه آنها را براي دنياي واقعي پس از فارغ التحصيلي آماده ميکند و همچنين فناوري آموزشي محيط يادگيري را از معلم محوري به دانش آموز محور تغيير ميدهد.
ادغام فناوري در برنامه درسي نه تنها به دانش آموزان اين فرصت را ميدهد که مهارت هاي خود را توسعه داده و از نظر تحصيلي موفق شوند، بلکه آنها را براي دنياي واقعي پس از فارغ التحصيلي آماده ميکند و همچنين فناوري آموزشي محيط يادگيري را از معلم محوري به دانش آموز محور تغيير ميدهد.