چکیده:
برنامهریزی درسی در سیستم آموزشی نظام آموزش و پرورش و همچنین مدرسه از مهمترین نهادهای اجتماعی، تربیتی و آموزشی و اصلیترین رکن تعلیم و تربیت است که به منظور آموزش و تربیت صحیح دانشآموزان در ابعاد دینی، اخلاقی، علمی، آموزشی، اجتماعی و کشف استعدادها و هدایت و رشد متوازن روحی و معنوی و جسمانی آنان براساس اهداف مصوب دورههای تحصیلی، برابر ضوابط و دستورالعملهای وزارتآموزش و پرورش برنامهریزی میگردد. لذا هدف از انجام پژوهش حاضر «بررسی شیوههای برنامهریزی درسی مطلوب در مدارس مبتنی بر سند تحول بنیادین» میباشد. روش پژوهش حاضر از نوع کیفی بوده و شیوه گردآوری دادهها نیز مبتنی بر شیوه کتابخانهای و اسنادی میباشد که این دادههای به دست آمده با رویکرد توصیفی – تحلیلی در راستای رسیدن به موضوع پژوهش حاضر مورد تحلیل قرار گرفته است. یافتههای پژوهش حاضر حاکی از آن است که با توجه به اینکه برنامهریزی درسی در جریان آموزشی جزئی از سیستم آموزشی شناخته می شود و در پیشبرد اهداف نظام آموزشی می تواند موثر باشد لذا باید در برنامهریزی درسی در مدارس و در نظام آموزش و پرورش به مواردی متعدد توجه کرد که بتواند مبتنی بر سند تحول بنیادین تربیت شش ساحتی را فراهم آورد.
خلاصه ماشینی:
com چکيده برنامه ريزي درسي در سيستم آموزشي نظام آموزش و پرورش و همچنين مدرسه از مهم ترين نهادهاي اجتماعي، تربيتي و آموزشي و اصليترين رکن تعليم و تربيت است که به منظور آموزش و تربيت صحيح دانش آموزان در ابعاد ديني، اخلاقي، علمي، آموزشي، اجتماعي و کشف استعدادها و هدايت و رشد متوازن روحي و معنوي و جسماني آنان براساس اهداف مصوب دوره هاي تحصيلي، برابر ضوابط و دستورالعمل هاي وزارت آموزش و پرورش برنامه ريزي ميگردد.
يافته هاي پژوهش حاضر حاکي از آن است که با توجه به اينکه برنامه ريزي درسي در جريان آموزشي جزئي از سيستم آموزشي شناخته مي شود و در پيشبرد اهداف نظام آموزشي مي تواند موثر باشد لذا بايد در برنامه ريزي درسي در مدارس و در نظام آموزش و پرورش به مواردي متعدد توجه کرد که بتواند مبتني بر سند تحول بنيادين تربيت شش ساحتي را فراهم آورد.
وظيفه و رسالت مدرسه پويا اين است که با به کار گماري عوامل مبتکر و نو آور و ارائه طرح هاي جديد و روش هاي نو زمينه بروز ويژگيهاي ياد شده را در متعلمان و معلمان فراهم سازد و فضاي مدرسه را به فضاي سازنده ، خلاق ، مبتکر، روح افزا، گرم و صميمي و لذت بخش تبديل کند (صفوي، ١٣٧٦).
خاوري، رفعتي، آقامحمدي و صاحب اختياري (١٣٩٣) در پژوهشي با عنوان «مدرسه ي ايستا يا مدرسه ي تحول و پويايي بررسي مفهوم مدرسه در سند تحول بنيادين آموزش و پرورش » به اين نتيجه رسيدند که 55 گزاره هاي سند تحول بنيادين سرشار از پويايي و تحول در نظام تعليم و تربيت علي الخصوص در مدارس و محيط هاي آموزشي است .