چکیده:
متخصصان تعلیم و تربیت بر این باورند که مهمترین مولفه در نظام آموزش و پرورش (فرایند یادگیری - یاددهی) است بنابراین آنچه در محیط آموزشی به وقوع میپیوندد و یا عملا به اجرا گذاشته میشود، نه برنامهها، سیاستها و خطمشهای مصوب و ابلاغ شده_ نقش اساسی و مستقیم در تجربههای یادگیری دانشآموزان ایفا میکند از این رو همه برنامهریزیهای آموزشی و سرمایهگذاریهایی که در آموزش و پرورش انجام میگیرد به خاطر این است که اهداف نظام تعلیم و تربیت از طریق اجرا و نهادینه شدن برنامه درسی محقق میشود. (صادقی و همکاران، ۱۳۹۶). اجرا و نهادینه شدن برنامههای درسی جوهره هر نوع آموزش است که در ترکیب با روشهای موثر تدریس، کارآمدی و اثربخشی نظام آموزش را تضمین میکند. (ادیب منش، ۱۳۹۹). در هر کشوری برنامههای درسی مراحل مختلفی را پشت سر میگذارند تا به مرحله عمل، اجرا و نهادینهسازی برسند. این برنامه زمانی به مرحله واقعیت و نهادینهسازی میرسند که معلمان آن را با دانشآموزان واقعی و دریک کلاس درس واقعی اجرا کنند. (مارش، ۲۰۰۷).
خلاصه ماشینی:
(سرسون ، ٢٠٠٤، به نقل از اکبري بومرنگ ، ١٣٩٦) بيان مساله : طبق پژوهش راجرز (٢٠١٠) بر اساس الگوي شرايط تغيير، از جمله الگوهاي تغيير در برنامه درسي ، اجرا و نهادينه سازي برنامه ها و کتاب هاي درسي جديد مسائل و مشکلاتي شامل : نارضايتي از وضعيت موجود، نبود دانش و مهارت لازم توسط مجريان ، در دست نبودن منابع و امکانات سخت افزاري و نرم افزاري ، مالي براي اجرا، عدم وجود زمان لازم براي يادگيري ، عدم سازگاري و تامل درباره اجرا توسط مديران دادن ، پاداش پرداختي به مجريان ، توانمندسازي مديران ، حمايت محترمانه از بالا و کلامي از اجرا توسط دست اندرکاران اصلي و آشکار بودن رهبري اجراست را که بدون در نظر گرفتن اين مسائل ، موفقيت اجرا 140 و نهادينه سازي در هاله اي از ابهام است .
بين ارزشيابي دانش آموزان از برنامه هاي درسي جديد و نهادينه سازي آن ارتباط وجود دارد؟ روش پژوهش جامعه مورد مطالعه اين پژوهش ، معلمان مدارس ابتدايي در سال تحصيلي ١٤٠٢-١٤٠١ ميباشد که شيوه جمع آوري داده ها در پژوهش حاضر از نوع پرسشنامه ميباشد.
(1392 اين کد شامل : ١- ارزشيابي دانش آموزان از مطالب بيان شده ارزيابي برنامه درسي جديد ٢- استفاده از آزمون هاي کتبي و شفاهي براي تثبيت محتوا نتايج بررسي و تحليل هاي آماري با توجه به کدهاي انتخابي و پرسشنامه در خصوص عوامل موثر نهادينه سازي برنامه درسي جديد که توسط ده معلم دبستان علي ابن ابيطالب تکميل گرديدبه شرح زير ميباشد.