چکیده:
هر گاه در یک نظام اجتماعی، رفتاری با هنجارهای اجتماعی تعارض پیدا کند که موجب کاهش یا از دست دادن کارایی و عملکرد مثبت فرد یا خانواده یا گروههای اجتماعی شود آسیب اجتماعی شناخته میشود. طلاق یکی از عوامل موثر بر بروز آسیبهای اجتماعی در دانشآموزان محسوب میشود. این آسیبها و عوارض بصورت ترس، اضطراب، انتقام جویی، افسردگی، انزوا و خودشیفتگی، اختلال در رفتار، آمادگی برای جرم و بزهکاری و حتی تن دادن به جرم و ارتکاب آن اختلال در امر تحصیل و در روابط معاشرتی و رفتارهای ضد اجتماعی نشان داده میشود. پژوهش حاضر با هدف بررسی خودشیفتگی و آسیبها و مسائل اجتماعی در دانشآموزان با خانواده طلاق و عادی و به روش توصیفی – تحلیلی انجام گر فته است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که آسیبهای اجتماعی ناشی از طلاق در دانشآموزان مانع از تحقق اهداف و تهدیدی برای ارزشها و دستیابی به کمال مطلوب آنها میشوند. فرزندان طلاق نسبت به فرزندان عادی از بهداشت روانی پایینتری برخوردار میباشند. با طلاق والدین، دانشآموز حمایت و چتر امنیتی خود را از دست میدهد و در شرایط آسیب پذیری قرار میگیرد.
خلاصه ماشینی:
پيشينه تحقيق در اين گفتار به اختصار به بيان مطالعات و تحقيق هايي که در اين زمينه انجام گرفته است ، ميپردازيم : نتايج پژوهش بخشي و همکاران (١٣٩٧ / ٥) در بررسي شناسايي عوامل موثر بر آسيب هاي اجتماعي شهر گلپايگان نشان داد مهم ترين عوامل موثر در آسيب هاي اجتماعي شهرگلپايگان طلاق ، بدحجابي، عدم وجود زيرساخت هاي مناسب شهري، کمرنگ شدن جلوه هاي مذهبي، عدم رعايت فرهنگ شهروندي، بيکاري، اعتياد، نزاع خياباني، رسانه هاي اجتماعي، مشکلات روحي و رواني، افسردگي، عدم رعايت قوانين رانندگي، ضعف تندرستي، مسائل اخلاقي جوانان ، مهاجرت ، خودکشي، کودک آزاري، خانواده هاي نابسامان ، مسائل اسکان ، فقر، عدم فرهنگ استفاده از شبکه هاي اجتماعي، سرقت و افسردگي هستند.
بابائيان و همکاران (١٤٠١ / ٨) در پژوهش خود به بررسي مداخلات مددکاري اجتماعي بر کودکان طلاق پرداخته اند و نشان دادند مداخلات انجام شده در حوزه مشکلات رواني و عاطفي کودکان بوده است و به مسائل اجتماعي کودکان کمتر توجه شده است ، درصورتي که خدمات تخصصي به کودکان طلاق ارائه نشود، آثار طلاق والدين در آنها نهادينه خواهد شد و برطرف کردن آن هزينه هنگفتي براي فرد و جامعه دارد.
روش تحقيق پژوهش حاضر با هدف بررسي خودشيفتگي و آسيب ها و مسائل اجتماعي در دانش آموزان با خانواده طلاق و عادي ، به شيوة توصيفي و از نوع تحليل اسناد انجام شده است و با توجه به روش پژوهش ، جامعه آماري پژوهش شامل کليۀ اسناد، مدارک و منابع مرتبط با موضوع مورد بررسي ميباشد.