چکیده:
سازمانها نیازمند شناسایی مشاغل استراتژیک خود هستند تا با قراردادن کارمندان با پتانسیل بالا در این گونه مشاغل، زمینه موفقیت سازمان را فراهم سازند چرا که عملکرد کارمندان در این جایگاه های سازمانی، به شدت بر روی عملکرد کل سازمان تاثیرگذار است. از آنجا که مشاغل استراتژیک در هر سازمان بر اساس استراتژیهاو اهداف آن سازمان تعیین میشوند بنابراین در هر سازمان با سازمان دیگر متفاوت هستند و ازطرفی چون استراتژی هر سازمان نیز طی زمان قابل تغییر است، بنابراین هیچ شغلی را نمیتوان ذاتا استراتژیک دانست. دراین پژوهش با استفاده از مصاحبه عمیق با خبرگان ویژگیها و معیارهای مشاغل استراتژیک سازمان شناساییوبا استفاده از روش های تصمیم گیری چندمعیاره در محیط فازی مشاغل استراتژیک سازمان تعیین شدند. نتایج نشان میدهد که تاثیر استراتژیک، تاثیر پیامد تصمیمات، حیطه اختیار و مزیت رقابتی به ترتیب در تعیین مشاغل استراتژیک این سازمان دارای اولویت هستند و همچنین 73 درصد مشاغل این سازمان به عنوان مشاغل استراتژیک تعیین شدند.
Organizations need to identify their strategic occupations so they can succeed by giving those positions to their highly potential staff members, since the performance of these people, is highly consequential on the organizational performance. Since different organizations define strategic occupations based on diverse aims and strategies and this process is different from one organization to another, and furthermore, whereas strategies can be modified time to time, so no occupation could be regarded intrinsically as strategic. In this research, through use of in-depth interviews with experts, we explored the strategic occupations and with the use of multi-criteria decision-making process we determined the strategic occupations in a Fuzzy environment. The results showed, strategic ramifications, the decision’s consequences, the level of authority and the competitive advantage, respectively determine the strategic occupations within an organization. Moreover, 13 percent of occupations within this specific organization are defined as strategic.