چکیده:
زمینه و هدف: منابع انسانی، حیاتی ترین منبع هر سازمانی است و ضعف در مدیریت سرمایه های انسانی، میتواند مهمترین تهدید برای موفقیت بلند مدت سازمان باشد، در این راستا پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویتبندی ریسکهای منابع انسانی موثر بر عملکرد دانشگاه فنی و حرفه ای انجام شده است روش: این پژوهش کاربردی با روش آمیخته متوالی (کیفی-کمی) انجام شده است. مشارکت کنندگان بخش کیفی شامل اساتید و مدیران دانشگاههای فنی و حرفهای بودند. نمونه آماری توسط نمونه گیری گلوله برفی و برابر ۱۵ نفر بدست آمد. اطلاعات بدست آمده با مصاحبه نیمه ساختار یافته گرد آوری و با روش تحلیل مضمون تجزیه و تحلیل شد. سپس عوامل بدست آمده اعتبار یابی گردید. جامعه آماری در بخش کمی، اساتید و کارکنان دانشگاه فنی و حرفه ای بودند که داده های آن به روش پرسشنامه گردآوری و با استفاده از مدل معادلات ساختاری در نرم افزار پی.آل. اس تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: ریسکهای منابع انسانی موثر بر عملکرد در سه بعد شامل ریسکهای اهداف منابع انسانی، ریسکهای فرایندی منابع انسانی و ریسکهای سرمایه انسانی و 15 مولفه شناسایی شدند. همچنین نتایج بخش کمی نشان داد که دسته بندی انجام شده قابل تایید است. نتیجه گیری: باتوجه به اهمیت عامل انسانی، مدیریت ریسکهای شناسایی شده باعث افزایش اعتماد کارکنان و ارتقاء عملکرد دانشگاه و ایجاد تمایز و برتری میگردد در غیر اینصورت باعث از دست دادن فرصت های محیطی، عقب ماندن از رقبا و کاهش عملکرد میگردد.
Background & Purpose: Human resources are the most vital resource of any organization and weakness in human capital management can be the most important threat to the long-term success of the organization. In this regard, the current research has been conducted with the aim of identifying and prioritizing the risks of human resources affecting the performance of the Technical and Vocational University. Methodology: This applied research was done with sequential mixed method (qualitative-quantitative). Participants in the qualitative part of experts included professors and managers of technical and professional universities. The statistical sample was obtained by snowball sampling and equal to 15 people. The obtained information was collected by semi-structured interview and analyzed by thematic analysis method. Then the obtained factors were validated. The statistical population in the quantitative part was the professors and employees of the Technical and Vocational University, whose data was collected by the questionnaire method and using the structural equation model in the P.L.S software was analyzed. Findings: Human resource risks Effective on performance were identified in three dimensions, including human resource goal risks, human resource process risks, and human capital risks, and 15 components were identified. Also, the results of the quantitative section showed that the classification done can be confirmed. Conclusion: Considering the importance of the human factor, the management of the identified risks increases the trust of the employees and improves the performance of the university and creates distinction and priority, otherwise it causes the loss of environmental opportunities, lagging behind the competitors and reducing the performance.