چکیده:
زمینه و هدف: برون سپاری زیرسیستمهای منابع انسانی با هدف تقویت مزیت رقابتی، یکی از رویکردهای مهم سازمانها برای حفظ بقا است. با این حال، شرکتهای مسافرت هوایی کشور همچون "هما"، استقبال قابل قبولی از این رویکرد به عمل نیاوردهاند. هدف این پژوهش شناسایی نقاط مرجع راهبردی برون سپاری منابع انسانی به منظور اجرای موفق برون سپاری در شرکت "هما" میباشد. روششناسی: پژوهش حاضر از نوع ترکیبی است. مرحله کیفی به روش تحلیل محتوا انجام شد. داده از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته و به روش اشباع نظری گردآوری شدند. در مرحله کمی، دادهها از طریق پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری شدند. یافتهها: در فاز کیفی، نقاط مرجع راهبردی برون سپاری زیر سیستمهای منابع انسانی تعیین شد. یافتههای تحقیق در فاز کمی نشان داد افزایش کیفیت خدمات، دارای بیشترین اهمیت در برون سپاری زیر سیستمهای منابع انسانی میباشد و مدیران اجرایی فرایند برون سپاری شرکت "هما" میبایستی در برنامههای خود بر این عامل تاکید بیشتری داشته باشند. نتیجهگیری: با استفاده از نتایج تحقیق، مدیران اجرایی برون سپاری شرکت "هما" قادر خواهند بود نتایج برون سپاری منابع انسانی را مورد ارزیابی قرار داده و در صورت لزوم اقدام اصلاحی را به عمل آورند و موفقیت برون سپاری را تضمین نمایند. همچنین نتایج تحقیق به تمرکز بر فعالیتهای استراتژیک منابع انسانی "هما" کمک خواهد کرد. به علاوه، این نتایج برای سایر شرکتهای هواپیمایی داخلی نیز قابل استفاده میباشد.
Background & Purpose: Outsourcing of human resources with the aim of strengthening competitive advantage is one of the important approaches of organizations to maintain survival. Reducing cost and increasing quality are two basic elements of strengthening competitive advantage, but domestic airlines, such as "Homa" company, have not accepted this approach because of uncertainty about the results of outsourcing. The purpose of this research is to identify the strategic reference points of human resources outsourcing in order to strengthen the competitive advantage of "Homa" company. Methodology: The current research is of a mixed type and was conducted in two qualitative and quantitative stages. The qualitative stage was conducted by thematic analysis method and the statistical population of the research was made up of managers and experts in human resources fields of Homa. Qualitative stage data were collected through semi-structured interviews and theoretical saturation method and coded in three stages. In the quantitative stage, data were collected through a researcher-made questionnaire. The statistical community of this stage is made up of selected experts. Findings: In the qualitative phase, the strategic reference points of human resources sub-system outsourcing were determined, including supply market capabilities, increasing quality, focusing on core activities, and reducing costs. Conclusion: The research findings enable "Homa" company to evaluate the results of human resources outsourcing based on strategic reference points. It also contributes significantly to the improvement of the service quality of human resource subsystems and the strategic development of human resources.