چکیده:
پژوهش حاضر با هدف ارایه مدل سیستمی سرمایه فکری مدیران درآموزش و پرورش استان قم، انجام شده است. این پژوهش از نوع کیفی با روش تحلیل محتوای است. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان، متخصصین و افراد آگاه در زمینه موضوع پژوهش که با روش نمونه گیری هدفمند، تعداد 20 نفر با توجه به اصل اشباع درنظر گرفته شد. تجزیه تحلیل داده های کیفی از طریق تکنیک کیفی تحلیل محتوا منتج به استخراج 3مولفه و 20 مقوله انجامید که سه بعد به ترتیب شامل سرمایه انسانی و زیر مقوله های: آموزش و توانمند سازی، شایستگی مدیران، نگرش مدیران، خلاقیت و نوآوری، توانایی مدیران، پایداری مدیران، رضایت مدیران، دانش مدیران و بعد سرمایه رابطه ای شامل: تعامل و روابط کاری، مشتریان و ذی نفعان، رضایت و وفاداری مشتریان، دانش بازار، قرار دادها و توافقات و دربعد ساختاری شامل زیر مقوله های فرهنگ سازمان، ساختار سازمانی، یادگیری سازمانی، سیستم اطلاعاتی، فرایندهای سازمانی، مالکیت فکری، سرمایه اجتماعی بود.
The current research was conducted with the aim of providing a systemic model of the intellectual capital of managers in the education organization of Qom province. This research is of a mixed type (qualitative-quantitative). The statistical population in the qualitative part of the research includes: experts, specialists and knowledgeable people in the field of the research topic, which was considered to be 20 people with the purposeful non-random sampling method according to the principle of saturation. The second group of the statistical population of this research includes: all managers of education organization of Qom province, numbering 1100 people, using simple random sampling method and calculating the sample size with Morgan's formula, 285 people were selected as subjects. But due to the possibility of dropping, 300 questionnaires were completed. The sampling method in the quantitative part is also random. Cronbach's alpha was used to check the reliability of the questionnaire. The analysis of qualitative data through the qualitative technique of content analysis led to the extraction of 3 components and 20 categories, which three dimensions respectively include human capital and subcategories: training and empowerment, competence of managers, attitude of managers, creativity and innovation, ability of managers, sustainability Managers, managers' satisfaction, managers' knowledge and relational capital dimension including: interaction and working relationships, customers and stakeholders, customer satisfaction and loyalty, market knowledge, appointments and agreements and in the structural dimension including the subcategories of organizational culture, organizational structure, learning It was organizational, information system, organizational processes, intellectual property, social capital. Data analysis was done in the quantitative section using SPSS and PLS software. Also, all factor loadings of the research component are higher than 0.3, so the components explain the intellectual capital model well. The results of the inferential analysis related to the quantitative data showed that: in the results of the chi-square test, the status of the system model of the intellectual capital of managers in the education organization of Qom province is high. Also, the results of the confirmatory factor analysis test of the variables showed that the obtained research model has a good fit, so the items explain their components well, and the researcher-made questionnaire of this research has high reliability and validity to explain the intellectual capital model. Keywords: intellectual capital; intellectual capital of managers; intellectual capital in education organization; General Department of Education of Qom province.
خلاصه ماشینی:
تجزيه تحليل داده هاي کيفي منتج به استخراج ٣مولفه سرمايه انساني، سرمايه رابطه اي و سرمايه ساختاري و ٢٠مقوله آموزش و توانمند سازي، شايستگي مديران ، نگرش مديران ، خلاقيت و نوآوري، توانايي مديران ، پايداري مديران ، رضايت مديران ، دانش مديران و تعامل و روابط کاري، مشتريان و ذي نفعان ، رضايت و وفاداري مشتريان ، دانش بازار، قرار دادها و توافقات و فرهنگ سازمان ، ساختار سازماني، يادگيري سازماني، سيستم اطلاعاتي، فرايندهاي سازماني، مالکيت فکري، سرمايه اجتماعي انجاميد.
از اين رو، نياز به کارکنان باتجربه در آموزش و پرورش لازم بوده و مهم ترين سرمايه يک سازمان نيروي انساني آن است ؛ بنابراين توجه به آن ها و کيفيت کاري آنان احتمال تحقق اهداف سازمان را افزايش ميدهد (رفيعي؛ گودرزي و عزيزي، ١٣٩٤).
نتيجه تاکيد کرد که اشتراک گذاري دانش پيش بيني کننده هر سه مولفه از جمله سرمايه داخلي و خارجي و انساني در مدارس است و اين مطالعه نشان داد که مفهوم سرمايه فکري در مدارس ، مي تواند در سازمان آموزش و پرورش اعمال شود و با ايجاد استراتژيهاي موثر ارتباطي سازماني تقويت شود.
چه سازوکارهايي را مي توان براي اجراي مدل ارائه داد؟ باتوجه به آن چه تاکنون گفته شد، از جمع بندي مطالعات و پژوهش هاي پيشين و همچنين تجزيه و تحليل داده هاو اطلاعات و نيز بررسي عوامل ، ابعاد و مولفه ها، ازجمله سازوکارهاي مناسب براي مدل سيستمي سرمايه فکري مديران در سازمان آموزش و پرورش استان قم را ميتوان چنين برشمرد: عوامل انساني :سازوکار مناسب تقويت عوامل انساني ميتواند به صورت ذيل باشد:١.
اين پژوهش با هدف بررسي و استخراج مدل سرمايه فکري مديران سازمان آموزش و پرورش قم انجام شده است .