چکیده:
این مقاله،سعی در معرفی استراتژیهای توسعه توانمندی تکنولوژی که دردهههای اخیر برخی از کشورهای در حال توسعه برای کاهش عقبماندگی تکنولوژیک اتخاذ کردهاند.دارد.کشورهایی مانند ژاپن در سالهای نسبتا دور و چین،کره و سنگاپور در دهههای اخیر این استراتژیها را برای ورودبه بازار جهانی و افزایش توان تکنولوژیک خویش دردستور کار قرار دادهاند.اتخاذ این استراتژیها در کنار سایر استراتژیها و سیاستهای متنوعی که در ابعاد مختلف صنعتی اندیشیدهاند نقش قابل توجهی در پیشرفت نسبی صنایع این کشورها داشته است.شناخت این استراتژیها کمک شایانی در تصمیمسازی در جهت بومی نمودن این استراتژیها خواهد کرد.در یک نگاه کلی استراتژیهای توسعه توان تکنولوژیک حرکتی هدفمند و هوشمندانه در جهت دستیابی به تکنولوژیهای پیشرفته و ورود به بازارهای جهانی است/برخی از این استراتژیها عبارتند از:استراتژی زنجیره ارزش معکوس،استراتژی چرخه عمر معکوس،استراتژی تخصص در فرایند،استراتژی پیشگامی در تکنولوژی محصول،استراتژی پیشرو بودن در کاربرد تکنولوژیهای نوین.
خلاصه ماشینی:
"در یک نگاه کلی استراتژیهای توسعه توان تکنولوژیک حرکتی هدفمند و هوشمندانه در جهت دستیابی به تکنولوژیهای پیشرفته و ورود به بازارهای جهانی است/برخی از این استراتژیها عبارتند از:استراتژی زنجیره ارزش معکوس،استراتژی چرخه عمر معکوس،استراتژی تخصص در فرایند،استراتژی پیشگامی در تکنولوژی محصول،استراتژی پیشرو بودن در کاربرد تکنولوژیهای نوین.
در واقع این استراتژی مهاجرت از مهارت در فرآیند به سوی مهارت در طراحی و تولید محصول به عنوان یک رویه مناسب برای به روز کردن تکنولوژی به وسیله شرکتهای آسیایی مانند تایوان و کره تا سنگاپور و مالزی برای توسعه مقیاسهای اقتصادی خویش استفاده شده است.
در مقابل این دو نقطه ضعف اساسی که شرکتهای متأخر دارند برای دستیابی به این استراتژی باید یکی از چهار رویکرد اصلی زیر را درنظر بگیرند:اول اینکه علیرغم هزینه سنگین،شرکت با حضور قوی در بازار مشتریان پیشرو توسعه کانالهای توزیع سعی به رقابت داشته باشد و درضمن سعی در تأمین منابع در داخل کشور مادر خود داشته باشد.
این پنج رویکرد استراتژیک برای توسعه توانمندی تکنولوژیکی شرکتها،کامل جامع نیستند اما تنوعات اساسی در رویکردهای استراتژیک توسعه توانمندی تکنولوژیکی در کشورهای دیرصنعتی شده را نشان میدهد بعضی از شرکتها در مراحل رشد از یک رویکرد استراتژیک به رویکرد دیگری منتقل شدهاند و یا ترکیبی از آنها را مورد استفاده قرار دادهاند بعضی از شرکتها نیز با اتخاذ یک استراتژی با شرکت دیگری که استراتژی مکملی دارد همپیمان شدهاند به عنوان مثال شرکتی که استراتژی پیشرو بودن در محصول را اختیار کرده است میتواند با شرکتی که استراتژی تخصص در فرآیند را اتخاذ کرده است همپیمان شود."