چکیده:
تفاوتهای نقاشی عصربابری و نقاشیهای ایرانی، شرحی درباره هاله نورانی درپشت سر تصاویر افراد و نقش خورشید عمارات، فهرستی از کتابهای انگلیسی و فرانسوی که دراین مقالهها از آنها نام برده شده است.
خلاصه ماشینی:
رومی استحکام خودی را لازم می داند و عقیده دارد که (( خودی محکم )) می تواند نیروی تسخیر قوای فطرت را در انسان بیافریند ، تصوف چنین تعلیم داد که فقط با ترک حاجات دنیوی می توان به خدا رسید – در صورتی که به عقیدة رومی حاجت مصدر وجود و منبع بهبود است – البته باید دید که حاجت انسان را به جانب پستی مایل نکند و باعث قطع حیات آبرومندانة او نشود – حاجات حیات باید بلند باشد چنانکه می گوید : عقل ندرت کوش و گردون تاز چیست هیچ میدانی که این اعجاز کیست زندگی سرمایه دار آرزوست عقل از زاییدگان بطن اوست (( پس بیفزا حاجت ای محتاج زود )) در تفسیر مصرع اخیر مولانا می فرمایند خداوند متعال این زمین و آسمان ارضین و سموات را هم عبث نیافریده بلکه اینها هم نتیجة بعضی از حاجات است – همین عقیده را اقبال به شیوه های گوناگون در شعر می آورد چنانکه می گوید : زندگانی را بقا از مدعا است کاروانش را درا از مدعا است زندگی در جستجو پوشیده است اصل او در آرزو پوشیده است آرزو جان جهان رنگ و بوست فطرت هر شیی امین آرزوست رومی و اقبال هر دو بر ارتقا و بقا عقیده دارند چنانکه رومی می گوید : زندگی از ذات خداوند صادر می شود و باز می خواهد بطرف او رجعت کند زیرا بر طبق اصول وجود هر شیئی به طرف اصل خود عود می کند (( کل شیئی یرجع الی اصله )) .