چکیده:
در هشتمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی در زمینه تلاش برای ایجاد بازار مشترک اسلامی تفاهم میان اعضا به وجود آمد و پیشنهاد ایران به تصویب رسید. با این وجود تشکیل چنین بازاری چندان آسان نیست.کارشناسان اقتصادی با ارزیابی و تجزیه و تحلیل وضعیت اقتصادی کشورهای اسلامی، موانع و تنگناهای اقتصادی-سیاسی،اجتماعی و...،بیان میکنند و در همین حال به نقاط مشترک و ضرورت ایجاد چنین بازاری باتوجه به توانمندیهای موجود در کشورهای اسلامی،تأکید دارند. در این گزارش وضعیت اقتصادی کشورهای جهان اسلام،موانع و تنگناهای ساختاری برای ایجاد بازار مشترک و نیز نقاط قوت بهرهگیری از توانمندیهای این کشورها برای استفاده از مزایای بازار مشترک مورد بررسی قرار میگیرد.
خلاصه ماشینی:
"از آنجا که ایجاد بازار مشترک اسلامی با هدف بهرهگیری بیشتر از مناسبات تجاری جهان اسلام برای دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی پایدار،یکی از اهداف کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی است،تسهیل مناسبات تجاری و گسترش همکاریهای اقتصادی در بین کشورهای مذکور، اهمیت بسزایی دارد.
اما موانعی در کار است که اجازه نمیدهد مناسبات اقتصادی-تجاری کشورهای اسلامی با یکدیگر در حد قابل توجهی گسترش پیدا کند که عمدهترین این موانع عبارتند از: موانع سیاسی: شاید بتوان تقابل دیدگاههای سیاسی را بزرگترین مانع بر سر راه همکاریهای کشورهای اسلامی به شمار آورد و آن را عامل اصلی شکست اقدامات و طرحهای همکاری مشترک و تأسیس بازار مشترک دانست.
ولی باتوجه به اقلام کثیر کالاهایی که برای گذراندن مراحل مختلف صنعتی کردن کشور لازم است و همچنین قادر نبودن هریک از کشورها به تولید تمام کالاهای مورد نیاز،به نظر میرسد امکانات فراوانی برای همکاری و ایجاد یک نظام مکمل اقتصادی به خصوص در رشتۀ صنایع دیده میشود.
باوجود مزایایی که ایجاد بازار مشترک اسلامی میتواند برای کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی داشته باشد، موانعی در کار است که میبایست از طریق گسترش همکاریهای اقتصادی میان اعضا و تشریک مساعی بیشتر،از میان برود تا بتوان از تشکیل چنین بازاری منافع اقتصادی به دست آورد.
لذا ضرورت دارد که کشورهای عضو سازمان هرچه سریعتر،آزادسازی سرمایهگذاری میان خود را عملی سازند تا از این طریق رشد سرمایهگذاری در این کشورها برای بهرهگیری از امکانات و توانمندیهای اقتصادی و راهاندازی پروژههای اقتصادی دارای توجیه برای تولید کالاهای قابل عرضه در بازارهای منطقهای بین المللی،فراهم آید."