چکیده:
تاریخ مطبوعات نشان میدهد که رسانههای نوشتاری سهم بسزایی در اطلاعرسانی به مردم داشته و دارند.در این نقش رسانههای تخصصی در اطلاعرسانی به مخاطبان ویژه خود،بسیار مهم است.زیرا اطلاعات و دادههای آنها نقش مستقیم در تصمیمسازیهای مخاطبان اصلی خود دارند.در میان نشریات تخصصی که در حوزهء اقتصاد و بازرگانی منتشر میشود،مجله اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران به لحاظ قدمت در انتشار جایگاه ویژهای دارد. این امر از دو جهت حایز اهمیت است:اول آنکه این نشریه بیش از شصت سال قدمت انتشار در دورانهای پرفراز و نشیب تاریخ کشور دارد.دوم آنکه دوام و پایداری نشریه از قدمت فعالیتهای بازرگانی در این سرزمین نشأت میگیرد. در این شماره به معرفی مجله اتاق بازرگانی که اینک به نام«نامه اتاق بازرگانی»منتشر میشود،میپردازیم.
خلاصه ماشینی:
"علاوه بر این،اتاق بازرگانی ایران یک مرکز تحقیقات و بررسیهای اقتصادی دارد که یکی از بهترین منابع برای تأمین نیازهای علمی مجله است این مرکز حسب وظیفۀ خود در زمینههای مختلف مربوط به مسایل مرتبط با اتاق بازرگانی،مشغول اجرای پروژههای تحقیقاتی است و مجله نیز اجازه دارد که چه به صورت عام و چه به صورت سفارشهای خاص و موردی،از نتایج تحقیقات و دستاوردهای علمی- تخصصی این مرکز برخوردار شود.
درواقع همزمان با رویکرد مقامات و شخصیتهای مختلف داخلی و خارجی به سوی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن به عنوان یک نهاد مردمی اثرگذار و معطوف به بخش خصوصی،و با گسترش رفتوآمدهای مزبور به اتاق ایران،این فرصت استثنایی برای روابط عمومی اتاق ایران فراهم آمده است که بتواند بخش عمدۀ مطالب خبری و اطلاعرسانی مورد نیاز مجله را تولیدو تأمین کند.
علاوه بر این سه رکن اصلی، طبیعی است که از منابع خبری و علمی داخلی و بین المللی و همچنین از کتب، خبرگزاریها و نشریات اقتصادی و بازرگانی نیز برای تکمیل و تنوع مطالب مجله استفاده میشود."