چکیده:
جهش صادرات غیرنفتی به ملظور کاهش اتکای اقتصاد ملی به در آمدهای حاصل از صادرات
نفت خام و ایجاد اشتغال مولد. رشد. پویایی اقتصادی و ... الزامی است و این در حالی میباشد. که
اقتصاد جهانی روز به روز به سوی رقابت فشردهتر حر کت میکند. و کشورهایی که قادر به
کسب سیم عادلانه از بازارهای جهانی نباشند. باید. میدان رقابت را به دیگران واگذار کنند.
فرصت زیادی برای کسب سیم مناسب در بازارهای جهانی باقی نمانده و این در جالی است که
اقتصاد ایران با وجود مزیتهای نسبی بسیار (نیروی انسانی, منابع طبیعی, موقعیت جغرافیایی
راهبردی و دسترسی به بازارهای وسیع منطقهای و ...) هنوز نتوانسته است چایگاه مناسبی برای
تولیدات خود بیابد. این امردهتنبا مشکلات و دغدغههای اقتصادی در داخل کشور را دامن زده.
بلکه فرمستهای تجاری ارزشملدی را ضایع میسازد. از این رو برنامهریزی. تلاش, همسویی و
همدلی تمامی دستاند رکاران تولید. تجارت و اداره کشور برای یافتن جایگاه مناسب در نظام .
اقتصادی - تجاری چهبان الزامی است.
در این راستا, بپبرهگیری از تجربیات صادر کنند گانی که توفیق کسب سیم مناسپی رادر
بازارهای منطقهای و بینانمللی یافتهاند. میتواند. دیگر صادر کنند گان را در این امر خطیر که به
بسیج ملی نیازمند است. یاری دهد.
خبرنگار نشریه «بررسیهای بازرگانی» در گفت و گو با آقای سیدعبدالله مرعشی رییس
هیات مدیره و قائممقام مدیر عامل شر کت چینی بهداشتی پارس سرام (سهامی عام) که
صادر کننده نمونه معرفی شده, ضمن بررسی مشکلات و راهکارهای توسعه صادرات. تجربیات
این کشور در عرصه رقابت جهانی را جویا شد. ماحصل این گفت و گو را با هم میخوانیم