چکیده:
حدود یکسوم تولید جهانی کالاها. در مبادلات تجاری میان ملل ردوبدل میشود. تجارت به
موتور محرکه قوی تولید جهانی تبدیل شده و در دو دهه اخیر از رشد قابل توجهی برخوردار
شده است. اما زشد. تجارت بدون وجود ابزار و تجهیزات خدمات حمل و نقل به ویژه حمل و
نقل دریایی امکانپذیر نبوده و نیست.
با گسترش تجارت جهانی, حمل و نقل دریایی از توسعه روزافزونی بهرهمند شده تا
بتواند نیازهسای بازرگانان را برآورده سازد. حمل و نقل کشتیرانی کانتینری با توسعه سریع
تجهیزات بندری به ویژه در بنادر عمده در دو سوی اقیانوس آرام و اطلس توانسته جایگاه
ویژهای را در بخش ارتباطات و ترابری به دست آورد. با پیشبینی رشد تجارت در
سالهای آتی. از هماکنون بخش حمل و نقل کشتیرانی کانیتنری جهان در حال تجدید قوا
برای بازسازی و توسعه است تا بتواند از رشد. تجارت جهانی بهره ببرد و در ضمن خدمات
موردنیاز را تامین کند.
از آنجا که بیش از دوسوم کالاهای مورد مبادله در جهان در بین کشورهای صنعتی دادوستد
میشود. کشتیرانی کانتبنری متعلق به این کشورها نیز به سرعت در حال توسعه است و تقاضا
برای ساخت کشتیهای بزرگ به ویژه در کره جنوبی و ژاپن که از صنعت قوی ساخت
شناورهای عظیم برخوردارند. روبهفزونی نهاده است.
هفتهنامه «اکونومیست» چاپ لندن در مقالهای با عنوان «صنعت در وضعیت تحمل هزینههای
فوقالعاده نیست» در شماره اخیر خود به بررسی موقعیت کشتیرانی کانتینری پرداخته است.
این مقاله توسط خانم مژگان توانا بر گردان شده و برای اطلاع خوانند گان محترم نشریه
«بردسیهای بازر گانی» منتشر میشود.