چکیده:
گسترش تجارت خارجی به رشد درآمدهای ارزی و ایجاد اشتغال در کشور کمک بسزایی
دارد و به بهرهبرداری بیشتر از سرمایه گذاریهای اقتصادی میانجامد. رشد. تجارت خارجی به
شناخت بازارهای هدف بستگی دارد و چنانچه تسپیلات مناسب برای گسترش صادرات
غیرنفتی فراهم آید. میتوان از اطلاعات دریافتی از بازارهای خارجی و اقدامات انجام شده در
راستای بازاریابی محصولات صادراتی حداکثر "بهرهبرداری را به عمل آورد. از سوی دیگر
بازارهای منطقهای و نزدیک قابلیت رشد صادراتی غیرنقتی را افزایش میدهد.
یکی از بازارهای هدف برای صادرات غیرنغتی ایران که دسترسی به آن به لحاظ بعد
مسافت چندان دشوار نیست. ازبکستان است..تجار و بازر گانان ایرانی و ازیک در سالهای اخیر
برای شناخت بپتر بازارهای یکدیگر و بازاریابی محصولات خود تلاش بیشتری به عمل آورده و
توانستهاند حجم مبادلات تجاری غیرنفتی را گسترش دهند.
در این نوشتار با روند تجارت میان ایران و ازبکستان در سالهای اخیر آشنا میشویم.