چکیده:
مناسبات تجاری میان ایران و کشورهای آفریقایی در سالهای اخیر همچنان در سطح نازلی
قرار دارد و متناسب با توانمندیهای اقتصادی موجود نیست.
مراکش یکی از کشورهای آفریقایی است که به نسبت از قدرت خرید مناسبی برخورداز
است و بسیاری از اقلام صادراتی ایران (آعم از کالاهای سنتی و صنعتی) بازار فروش خوبی در
آن کشور خواهند داشت. اما به لحاظ ضعف بازاریابی و تسپیلات حمل و نقل کالا. صادرات
غیرنفتی ایران در این بازار کمتر مشاهده میشود. در حالی که ارزش صادرات مراکش به
] ایران تقریبا ۲۵ برابر صادرات ایران به این کشور است:
شناخت بازارهای صادراتی و بررسی روند مناسبات تجاری دوجانبه سبب خواهد شد. که
دورتمای روشنتری را بتوان برای تجارت در آینده به تصویز کشید.
در این مقاله به برردسی روند مناسبات تجاری ایران و مراکش در سالهای اخیر میپردازیم.