چکیده:
جهش صادرات غیرنفقتی از محورهای اساسی سومین برنامه پنجسالةه توسعهة اقتصادی.
اجتماعی و فرهنگی کشور است. صادرات غیرنفتی اعم از کالا و خدمات. فرآیند پیچیدهای را
از مرحله تامین مواد و منابع تولید. تولید. بازاریابی و عرضه در بازارهای برونمرزی را
میگذراند تا بتواند در تنوع و افزایش در آمدهای ارزی کشور نقش مور خود را ایفا و به
روند. توسعهة پایدار اقتصادی کمک کند.
با وجود تاکیدی که بر روی تامین مواد اولیه. سرمایه و دیگر اقلام مهم در تولید. و عرضه
کالاها و خدمات هست. اما نقش نیروی انسانی در مدیریت تولید و بازاریابی. کسب و انتقال
دانش فنی و قناوری و برنامهریزی فعالینت بنگاههای اقتصادی برای رقابتپذیری در
بازارهای بینالملنی.نقشی اساسی و کلیدی است. از این رو امروزه نبوغ و توانایی فکریی
انسانها در فعالیتهای اقتصادی جایگاه ویژهای یافته است و محصولات فکری (نرمافزار)
ارزشی به مراتب بیش از سختافزارها یافتة است.
تربیت نیروی انسانی متخصص و کارشناس در تمام زمینهها به عنوان یک سرمایه گذاری
باارزش افزوده کلان در اقتصاد مطرح شده است و کشورهای پیشرو در عرص رقابت
جهانی نهتنپا برای توسعه نیروی انسانی خود سرمایه گذاریهای کلانی را متقبل میشوند.
بلکه به شکار مغزها و استعدادها روی آوردهاند تا همواره بتوانند. با در اختیار داشتن نیروی
کار آمد سپیم خود دا در بازار کالاها و خدمات افزایش دهند. اما در کشورهای در حال توسعه
نهتنها سرمایهگذاری برای توسعه نیروی انسانی در حد موردنیاز نیست., بلکه شرایط
اجتماعی به گونهای است که اغلب آنها نیروهای متخصص خود را از دست میدهند و
کمابیش یا معضل بزرگی روبهرو شدهاند.
با توجه به نقش کلیدی نیروی انسانی در فرآیند رقابت مقوله توسعه نیروی
انسانی و داههای حفظ و ارتقای کیفی آن از اهمیت ویژهای برخوردار است که در این گزارش
بة برردسی آن میپردازیم.