چکیده:
رقابت در عرصة بینالمللی با پیشرفت علوم و فناوری و گسترش ارتباطات راه دور که به
کاهش هزینة تجارت منجر میشود. روزبهروز دشوارتر میشود. مدیریت کارآمد فعالیت
اقتصادی؛ همواره درصدد دستیابی به روشهایی است که بتواند بنیة رقابت بنگاههای
اقتصادی را تقویت کند و سیم بیشتری از بازارهای جهانی را بهدست آورد.
تجربیات گذشته بشر نشان داده است که تصدی دولت در آمور اقتصادی حرد. نمیتواند
به تقویت بنیة رقابت بنگاههای اقتصادی کمک کند. مدیران دولتی که در مالکیت واحدهای
تحت تصدی خود نقشی ندارند, انگیزة قوی برای سود آوری و افزایش کار آیی واحدها ندارند و
به همین درصدد بهرهجویی از دانش و فناوری روز و شیوههای نوین مدیریت که به
منابع انسانی و اقزایش کار آیی نهادههای تولید کمک بسزایی میکند. نمیباشند.
ایجاد فضای رقابت سالم برای فعالیت بخش خصوصی در تمام زمینههایی که انگیزه فعالیت
وجود دارد. حمایت منطقی از فعالیتهای نوپا.و:در همین حال سرمایهگذاری در بخشهای
زیربنایی و عمرانی که بخش خصوصی انگیزه قوی برای حضور در آن ندارد. بهترین نوع کار کرد
دولت است. به همین جهت حرکت در راستای گسترش خصوصیسازی و واگذاری فعالیتهای
اقتصادی به بختخش خصوصی, به ویژه در نیمه دوم قرن بیستم در جوامع مختلف تشدید شد.
تجریة ایران در دو دهه گذشته نیز نشان داده است که گسترش حیطة تصدی دولت بر
امور اقتصادی, نتوانسته است کارکرد اقتصاد ملی را در حد. قابلیتها, توانمندیها و
استعدادهای بالقوه کشور تقویت کند و از این رو گسترش و تعمیق خصوصیسازی در سومین
برنامة پنجسالة توسعه اقتصادی گنجانده شد.
در این مقاله به برردسی نحوة خصوصیسازی و آثار آن بر اقتصاد ایران میپردازیم.