چکیده:
ای مرکبات،استراتژی رسوخ در بازار،استراتژیهای جذاب شناخته شدهاند.در پایان مقاله، جمعبندی،بحث و نتیجهگیری و ارائه پیشنهادات آمده است.
خلاصه ماشینی:
"بنابراین،ابتد با استفاده از شاخص مزیت نسبی آشکار ṣ(RCA) اقلام صادراتی مزیتدار استان مازندران شناسایی شده و پس از بررسی بازارهای هدف،با استفاده از تکنیک SWOT به بررسی نقاط قوت،نقاط ضعف،فرصتها و تهدیدات در مورد این اقلام پرداخته میشود و استراتژیهای مناسب برای توسعه صادرات غیرنفتی این استان ارائه میگردد.
اکبر زارعزاده مهریزی(9731)عملکرد برنامههای صادرات غیر نفی ایران را مورد تحلیل قرار داده است او بیتوجهی به مزیتهای نسبی کشور در زمینه صادرات،رعایت نکردن استاندارد کیفیت و از دست دادن بخشی از بازار،تزلزل در سیاستهای ارزی، نداشتن اطلاعات دقیق از بازار محصولات صادراتی،هدفگذاریهای خویشبینانه و ناهماهنگی بین بخشهای مختلف را از مهمترین دلایل ناکامی در دستیابی به اهداف تعیین شده در زمینه صادرات غیرنفتی عنوان میکند.
در این مقاله با استفاده از شاخص مزیت نسبی آشکار (RCA) به بررسی مزیتهای نسبی استان مازندران اقدام شد و بعد از بررسی بازارهای هدف برای محصولات صادراتی استان، با تجزیه و تحلیل عوامل محیطی و درونی و با استفاده از تکنیک تجزیه و تحلیل نقاط قوت و ضعف،فرصتها و تهدیدات ṣ(SWOT) استراتژیهای مناسب برای توسعه صادرات گل و گیاه،مرکبات و کیوی استان مازندران تدوین گردید.
ضمنا از نتایج این تحقیق برای دستیابی به اهداف زیر میتوان استفاده نمود: *برنامهریزی به روشی منظم و منطقی و معقول برای تدوین برنامههای بلندمدت صادرات غیرنفتی استان بخصوص برای محصولات مزیتدار در بخش کشاورزی و صنعت(باتوجه به یافتههای تحقیق در جدول(3)،بخشهای کشاورزی و صنعت دارای مزیت هستند)؛ *سیاستگذاری به منظور اشتغالزایی مولد از طریق هدایت نیروها و تخصصها به بخشهای صادراتی:هدایت منابع مالی و مدیریت صحیح آنها جهت سرمایهگذاری در مجاری مزیتدار و به تبع آن جذب نیروهای متخصص."