چکیده:
یکی از مشکلات مدیران و مسئولان مراکز و مؤسسات آموزش مدیریت و نیز دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور،عدمدسترسی آنان به نوعی مقیاس معتبر برای تعیین اثربخشی عملکرد اعضای هیئت علمی این مؤسسات و مراکز میباشد.در این موارد مسئولین و برگزارکنندگان دورههای آموزشی میخواهند به این سؤال جواب دهند که آیا کارشناس،مربی یا استادی را که برای تدریس و کار با شرکتکنندگان دورههای آموزشی کارکنان انتخاب و او را برای تدریس در این دورهها فزستادهاند،توانسته است در نیل به هدفهای یادگیری،موفق باشد؟آیا آزمون،مقیاس،پرسشنامه یا ابزار مفیدی وجود دارد که با کمک آن بتوان به میزان اثربخشی اعضای هیئت علمی یک دورهء آموزشی پی برد؟در مقالهء حاضر کوشیدهایم ضمن معرفی نکات اصلی نظریههای مربوط به فرایند ارزشیابی دورههای آموزشی مراکز آموزش عالی و خاصه ارزشیابی دورههای آموزشی که برای مدیران سازمان تشکیل میشود،مقیاسی که براساس همین نظریهها و نیز کسب تجربه در زمینهء تهیه،تنظیم و اجرای دوره های مختلف آموزش دانشگاهی،آموزش مدیریت و خاصه کارگاههای روانشناسی صنعتی بالینی به دست آمده است،معرفی کنیم.
خلاصه ماشینی:
"در این موارد مسئولین و برگزارکنندگان دورههای آموزشی میخواهند به این سؤال جواب دهند که آیا کارشناس،مربی یا استادی را که برای تدریس و کار با شرکتکنندگان دورههای آموزشی کارکنان انتخاب و او را برای تدریس در این دورهها فزستادهاند،توانسته است در نیل به هدفهای یادگیری،موفق باشد؟آیا آزمون،مقیاس،پرسشنامه یا ابزار مفیدی وجود دارد که با کمک آن بتوان به میزان اثربخشی اعضای هیئت علمی یک دورهء آموزشی پی برد؟در مقالهء حاضر کوشیدهایم ضمن معرفی نکات اصلی نظریههای مربوط به فرایند ارزشیابی دورههای آموزشی مراکز آموزش عالی و خاصه ارزشیابی دورههای آموزشی که برای مدیران سازمان تشکیل میشود،مقیاسی که براساس همین نظریهها و نیز کسب تجربه در زمینهء تهیه،تنظیم و اجرای دوره های مختلف آموزش دانشگاهی،آموزش مدیریت و خاصه کارگاههای روانشناسی صنعتی بالینی به دست آمده است،معرفی کنیم.
حال فرض کنیم که مدیریت یک سازمان،به ترتیب و به شیوهای نظامدار:(1) شغل مدیران واحدهای مختلف را تجزیه و تحلیل کرده است،(2)در انتخاب آنان از روشهای علمی آزمایش و انتخاب بهره گرفته است،(3)نیازهای آموزشی این مدیران را با استفاده از روشهای علمی و شیوههای موجود برای تعیین نیازهای آموزشی هر شغل مشخص ساخته و اکنون عدهای از مدیران انتخاب شده را برای شرکت در دورههای آموزشی،به کلاسهای مربوط فرستاده است و حال میخواهد بداند"استادانی که مسئول تدریس در این دوره میباشند،تا چه میزان در کار آموزش، تعلیم و رشد دادن مدیران شرکت کننده در دورههای آموزشی،اثربخش بودهاند؟"، (4)"آیا شیوههای تدریس و آموزش استادان،اثربخش بوده است؟"به عبارت دیگر اکنون میخواهد استادان دوره آموزشی را از دیدگاه شرکت کنندگان در دوره آموزشی،ارزیابی کند."