خلاصه ماشینی:
"جشنواره ضمن اینکه جلوهگاه سینمای ملی بود،جایگاهی بود تا مسئولین بتوانند از این رهگذر ابعاد چارچوبهای سینمای ملی را در شکل ایدهآل آن و در قالب آثار تولیدی ترسیم نموده و برای دستیابی به تراز سینمای آرمانی،با تشکیل شوراهای مختلف سینمای ایران را به سمتی هدایت نمایند که بتواند درخور شأن سینمای انقلاب اسلامی باشد؛ البته نشانههای اینگونه سینما را در بسیاری از تولیدات سینمای بعد از انقلاب و به خصوص سینمای دفاع مقدس مشاهده کردهایم.
اما جشنوارهی جهانی فیلم فجر متأسفانه امروز با کثرت فیلم مواجه است که این از یک سو حسن است و از سوی دیگر اگر با نخبهگرایی توأم نباشد در نهایت به ضرر جشنواره است؛مدیران جشنوارههای جهانی در طول سال در کشورهای مختلف حضور پیدا کرده و با دیدن آثار تولیدی و دریافت سیدی بسیاری از این فیلمها از طریق پست سعی مینمایند بهترین آثار و تولیدات سینمای کشورها را گزینش و به جشنوارهی خود راه دهند و از این طریق به رونق جشنوارهشان بیفزایند."