خلاصه ماشینی:
"اما نکتهی مهم آن است که در بازار فیلم همهی تهیهکنندگان حضور ندارند؛تهیهکنندگانی که در زمینهی نمایش یا فروش خارجی فعالیت نداشتهاند یا فیلمهایشان به گونهیی است که تنها مخاطب داخلی را راضی کرده و به عبارت سادهتر زبان جهانی ندارند و از مخاطب جهانی به دورند-فیلمها باید از ویژگیهایی برخوردار باشند که آنها را از سایر گونههای مشابه متمایز کنند-جایی در این بازار ندارند،چون این کار تخصص ویژهیی را میطلبد.
نکتهی آخر اینکه بازار فیلم فجر بعد از یک دهه فعالیت به بازاری در قلب خاورمیانه تبدیل شده است،حال آنکه هنوز باید برای رشد بیشتر این بازار کوشید و از ایدههای جدید برای متفاوت و متمایز کردن آن بهره جست،چراکه به نظر میآید حضور شرکتهای جدید برای کشورهای ثابت-بعد از یک دهه فعالیت-نمیتواند همهی خواستهها و سلایق را برآورده سازد و بهعلاوه چون در این بازار بهترین استفادهها از زمان صورت میگیرد و نمایندگان هر شرکت یا هر کشور نهفقط با تولیدکنندگان و فعالان سینمای ایران بلکه با تمام شرکتهای تولیدی رایزنیهای لازم را انجام داده و عملا با یک تیر چند نشانه را هدف قرا میدهند، پس ما هم باید بتوانیم از چنین موقعیتی که خودمان پدیدآورنده و میزبان آن هستیم بهترین استفاده را در جهت بالندگی سینمای ایران داشته باشیم."