خلاصه ماشینی:
"از این نظر،گروه معارف اسلامی باتوجه به نقش بنیادین آراء و عقاید در زندگی بشر،پس از بیست سال و اندی سال حضور در دانشگاه،درصدد برآمده است فصلنامهای را باعنوان آینهء معرفت،با گرایش فلسفه و کلام،منتشر نماید؛به امید اینکه در ایجاد صلح و صفا و صمیمیت در میان پیروان عقاید مختلف و بهویژه پیروان ادیان الهی مؤثر باشد و به ایجاد فضای عطرآگین محبت بینهم کمک کند؛چه اگر خداوند یهود و نصاری را نمیپسندد و آن را ناشی از جهل و بیدانشی میداند،بیتردید به اختلاف و نزاع مسلمانان با دیگر ملل راضی نخواهد بود و از اینرو است که به پیامبر گرامی خویش فرموده است: «قل یا اهل الکتاب تعالوا الی کلمة سواء بیننا و بینکم الا نعبد الا الله و لا نشرک به شیئا و لا یتخذ بعضنا بعضا اربابا من دون الله فان تولوا فقولوا اشهدوا بانا مسلمون.
(آل عمران/64) پیامبر(ص)این آیه شریفه را در سرفصل نامههای خود به اهل کتاب میگنجانید و در روابط مسلمانان با پیروان دیگر ادیان،بر آن بهعنوان یک اصل مسلم تأکید داشتند؛که خود دلیلی است روشن بر اسلام به همزیستی مسالمتآمیز ادیان الهی در قرآن هیچ آیهای دال بر پذیرش دین اسلام از سوی غیرمسلمانان و یا مجازات آنان بر نپذیرفتن آن وجود ندارد،بلکه همواره بر رعایت عدالت و عدم تعدی تاکید دارد و پذیرش دین و عقیده را اختیاری و بدون اکراه و اجبار میداند: «لا اکراه فی الدین» در آیات بسیاری از پیروان ادیان الهی خواسته شده که نسبت به اسلام تنگنظری نداشته باشند و با این آیینی که مصدق کتب و پیامبران گذشته است از در خصومت درنیایند و به عقیدهء مسلمانان احترام بگذارند و آنان را به خاطر مسلمان بودن مورد شکنجه و آزار قرار ندهند."