خلاصه ماشینی:
"از محمد2میپرسم کدامیک از آثار او را دیده و وقتی از«سوته دلان»و«حاجی واشنگتن»و«هزار دستان»به «مادر»میرسیم،حس دلش را از ارتباطی که با نقش اکبر عبدی به جای آن کودک عقبمانده،برقرار کرده، میگوید و بعد برایم شروع میکند به تعریف کردن صحنههای فیلم: «پشت فرمان نشسته بود و رانندگی میکرد با آن ماشین عجیب و غریبش در حالیکه تنها مسافرش خواهرش بود»یا«تمام قندها را در فنجان میریخت و بعد میچشید و با آهنگی تلخ و گزنده میگفت:تلخه!» محمد از آن کوچه،از آن خانه،از آن هنرمند از دست رفته و در این میان از خاطرات کودکی خودش،چنان با شوق و پرخنده حرف میزند که دلم نمیآید وقتی از بین حرفهای اصلیمان به سمت زندگی شخصیاش میانبر میزند حرفهایش را قطع کنم،چراکه معتقدم،زندگی همانطور که هست؛زیباست،پس تا آخر به حرفهایش گوش میکنم،با او همراه میشوم و راه میافتم.
با نگاهی به آثار معتبر علی حاتمی این نکته به روشنی بر مخاطب جلوه میکند که نگاه حاتمی به مقولهء هنر سینما نتوانسته از دغدغهء او برای«زبان»و بازپردازش هنری عناصر (به تصویر صفحه مراجعه شود) مختلف سینمایی که من نام«مینیاتور سینمای ایران»را برای آن برمیگزینم؛جدا باشد.
با گذر از سایر ابعاد شخصی زندگی مرحوم علی حاتمی که جایگاه خود را دارد،توجه من به سعی و تلاشی است که او در مطالعه و تحقیق و فهم هنرمندانه و عمیق آثار گرانسنگ ادب و هنر پارسی،از خود نشان داد ای کاش این یک آرزو نبود که بگوییم هنرمندان اکنون ما نیز همانقدر بلکه بیشتر ارزش قائل باشند برای تعمق و تدبر و شناخت و استفاده از غنای فرهنگی اسلام و ایران، آنسان که شیوهء بزرگان دین و آیین ما بوده است."