چکیده:
هدف از نگارش این مقاله تبیین مفهوم سرمایه فکری و اجزای آن و همچنین معرفی مدلهای گوناگون اندازهگیری سرمایه فکری میباشد.در این مقاله ابتدا به تعریف سرمایه فکری و اجزای آن پرداخته شده و در این راستا از نظرات اندیشمندان مختلف استفاده شده است.جهت نیل به این منظور مبانی نظری بررسی شده است.در قسمتهای بعدی ضرورت سنجش و مدلهای اندازهگیری سرمایه فکری بیان و نظرات افرادی که این مدلها را ارائه کردهاند،منعکس شده است.در اغلب مدلهای ایجاد شده برای سنجش سرمایه فکری،اجزای سرمایه فکری به سه بخش سرمایه انسانی،سرمایه ساختار و سرمایه مشتری تقسیم شدهاند که درباره هریک توضیح داده شده است.
خلاصه ماشینی:
"سرمایه فکری مبحثی است که به مدیریت و اداره این داراییها میپردازد.
است که برای سازمان ارزش تولید میکنند ولی در صورتهای مالی وارد نمیشوند
به گفته اسکاندیا4،اجزای سرمایه فکری شاخصی برای ارزش آتی شرکت و توانایی
از طرفی سرمایه فکری را مبنایی برای درک داراییهای نامشهود سازمان معرفی
سرمایه فکری برای شرکتها تنوع ارزش سازمانی زیادی را فراهم میکند،مانند ایجاد
معتقدند که سرمایه فکری در تعیین ارزش شرکت و عملکرد اقتصادی بین المللی
سرمایه فکری منابع پنهان(نامشهود)سازمان است که بطور کامل در گزارشات
سرمایه فکری از تمامی داراییهای دانش محور تشکیل شده است که بین عاملهای
به عبارت دیگر سرمایه انسانی میتواند دانش شرکت را به ارزش بازار
سرمایه انسانی همچنین نشاندهنده دانش ضمنی افراد است که در ذهن آنها جای
لازم است برای اندازهگیری سرمایه فکری از مدلهای متناسب با اجزاء آن استفاده
مدل اسکاندیا این است که،‘‘تصویر جامع و متعادلی از فعالیتهای سازمان به وجود
این مدل توسط برادران روس،از موسسات خدمات سرمایه فکری لندن به وجود
سرمایه دانش از ساختار داخلی و شایستگی افراد تشکیل شده است.
جدول 1 نشاندهنده ساختار اصلی مدل هدایتگر داراییهای نامشهود است و شامل
سرمایه فکری مدلهای مختلفی ارائه شده که در این مقاله به آنها اشاره شده است.
مقایسه چند مدل مختلف سرمایه فکری نشان میدهد که بسیاری از این مدلها
خانههای جدول فوق نشاندهنده سه بخش سرمایه فکری در یک سازمان است.
2. ساختار:این سرمایه شامل هرچیزی است که تولید ارزش بکند و پس از اینکه
ارزش سرمایه مشتری بطور کلی بیانکننده میزان اعتمادی است که سازمان از طریق"