چکیده:
پژوهش حاضر باهدف شناخت مشکلات هیجانی کودکان دارای اختلالهای یادگیری (اضطراب، افسردگی، پرخاشگری، تکانشگری و ناسازگاری) درمقایسه باکودکان عادی انجام پذیرفت که برای این منظور از تست ترسیم آدم DAP و تست خانه- درخت- آدم HTP استفاده شد.برای این منظور گروه نمونهای به حجم 120 نفر دختر و پسر(60کودک عادی و60 کودک ناتوان در یادگیری) که در مقطع ابتدایی شهر تهران مشغول به تحصیل بودند، با روش نمونه گیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شد. نتایج به دست آمده نشانگر آن بود که در برخی از شاخصهای پرخاشگری (اندازه خیلی بزرگ آدم و تحریف به صورت ترسیم نامناسب اجزاء) شاخصهای افسردگی (تقلیل اعضاء) شاخصهای تکانشگری (عدم رعایت تناسب، حذف کلی اجزای مهم و نامناسب کشیدن شانه ها) و شاخصهای ناسازگاری(کیفیت کلی ضعیف)، در بین دو گروه تفاوت معنادار دیده شد. ضمنا در مقایسه نمره کلی 5 شاخص اصلی تنها در نمره کلی افسردگی تست آدم ونمره کلی پرخاشگری وافسردگی تست خانه- درخت- آدم در دو گروه کودکان عادی و ناتوان در یادگیری به تفکیک جنس تفاوت معنادار دیده شد.
خلاصه ماشینی:
"ارقام گزارش شده در باره شیوع ناتوانیهای یادگیری کمتر از 1 درصد نبوده است اگر همین پایین ترین رقم جامعه دانشآموزی ایران را در نظر بگیریم از حدود 20 میلیون نفر حداقل 200 هزار نفر دانش آموزان ناتوان در یادگیری خواهیم داشت که به کمک های جدی متخصصان آموزش و پرورش نیاز دارند (سیف نراقی، 1379).
اگر پیش از دبستان ناتوانیهای یادگیری در روند تحول (اختلالهای ژنی، اختلالهای ادراکی، حرکتی ، اختلالهای پردازش دیداری، اختلالهای پردازش شنیداری، اختلالهای حافظه و اختلالات توجه) شناسایی و درمان نشوند، در مقطع ابتدایی (دبستان) به ناتوانیهای یادگیری در روند تحصیل (اختلال زبان گفتاری و خواندن ، اختلال نوشتن، اختلال زبان نوشتاری و املا، اختلال حساب و اختلالهای شناختی) تبدیل می شود و این دو گروه ناتوانی سرانجام به صورت ناتوانیهای اجتماعی (خودپنداری و اعتماد به نفس پایین، رفتارهای مقابله ای و انگیزه و علاقه پایین) نمایان می شوند و باعث میشود که والدین، همکلاسیها و برخی از معلمان، این دانش آموزان را سرزنش و حتی طرد کنند.
تبریزی (1378) معتقد است شمار دانشآموزانی که دچار برخی از مشکلات تحصیل هستند قابل توجه است و آمار دانشآموزانی که دارای اختلال ویژه یادگیری هستند بین 4 تا 12 درصد گزارش شده است و غالبا مدارس و والدین از روشهای منسوخ و قدیمی برای رفع مشکلات آنان استفاده میکنند که به یأس و سرخوردگی و نهایتا به بی انگیزگی و افت تحصیلی این دانش آموزان می انجامد ."