چکیده:
پژوهش حاضر به دنبال تعیین نقش کتاب های جدید فارسی ابتدایی بر سواد خواندن دانش آموزان پسر پایه چهارم ابتدایی شهر تهران، انجام یافته است. در این زمینه فرضیه هایی مورد آزمون قرار گرفته است مانند کتاب های جدید فارسی ابتدایی سبب ارتقای سواد خواندن دانش آموزان شده و در بهبود عملکرد دانش آموزان در درک متون اطلاعاتی و متون ادبی موثر بوده است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و روش اجرای آن از نوع علی- مقایسه ای است. جامعه آماری این پژوهش دانش آموزان پسر پایه چهارم ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 85-86 و نمونه آماری که به صورت هدفدار انتخاب شده است، 240 نفر از دانش آموزان مناطق مرفه و غیرمرفه مناطق 6-18-15 است. نتایج حاصل از پژوهش، فرضیه های پژوهشی را مورد تایید قرار دادند، علاوه بر آن نشان دادند که بین عملکرد دانش آموزان مناطق مرفه و غیرمرفه تفاوت معنی داری وجود ندارد، همچنین در عملکرد دانش آموزان، در مواجه با متون مختلف ادبی و اطلاعاتی نیز تفاوت معنی داری دیده نشد.
The current study aims at the role of the new Persian literature books at elementary level (reading and writing) on the literacy levels of fourth grade boys in Tehran. The following theories have been taken into consideration:
The new Persian literature books help elevate the literacy levels in pupils.
The new Persian literature books are effective in improving the pupil's level of understanding of informative texts.
The new Persian literature books arc effective in improving the pupil's level of understanding in literal texts.
The current study is a practical observation which has been applied in a comparative-scientific method. It has been conducted on fourth grade boys in Tehran during the 85-86 academic year. The statistical samples have been chosen purposefully. 24 fourth grade boys from wealthy and working class parts of Tehran (6, 15 and 18) were selected. They were examined according to PIRLS (Y • • ') standard examination. The findings of this examination were processed through the data "f-test" and were studied in the society and then compared with the average from the PIRLS 2001 results. These results confirm the above theories.
They also suggest that there is not a great difference between the wealthy pupils' conduct from the working class pupils.