خلاصه ماشینی:
"تبیین نقش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر عملکرد تحصیلی نابینایان (به تصویر صفحه مراجعه شود) *امیر قمرانی-حمید رضا جعفری دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه شیراز چکیده: BI نتایج پژوهشها نشان میدهد نابینایان نسبت به سایر افراد معلول،از توانش تحصیلی بالاتری برخوردار هستند.
سیستم آموزشی باید بهگونهای باشد که منجر به تربیت کودکانی شود که دارای کنترل درونی بوده،قدرت نظارت و بازنگری و پذیرش مسئولیت اعمال خود را دارا بوده و از حد اکثر کارایی برای تغییر خود و شرایط محیطی به منظور استفاده بهینه از توانمندیهای فطری و امکانات محیطی برخوردار باشند بدون شک نابینایی ممکن است رشد شناختی کودک نابینا را تحت تأثیر قرار دهد.
وان روس و آنتونی(1994،به نقل از رحمانی،1380)در پژوهش خود تحت عنوان"فراشناخت در نابینایان"دریافتند که استفاده از استراتژیهای فراشناختی باعث افزایش عملکرد فرد نابینا در زمینههای مختلف خودانگیزشی،خودمفهومی،خودکفایتی و (به تصویر صفحه مراجعه شود) اکتساب فرایندهای شناختی میشود.
البته شایان ذکر است که همهی شکلهای خودواکنشی ضرورتا (به تصویر صفحه مراجعه شود) آیا میتوان به صرف اینکه فرد از یک جنبه حسی(بینایی)محروم است به این نتیجه رسید که نابینایان از لحاظ تحولشناختی،عاطفی و اجتماعی عقبترند؟ یادگیری خودتنظیمی را افزایش نخواهد داد.
این پژوهشگران در تکوین نظریه خود به این نکته اشاره داشتهاند که در یادگیری خودتنظیمی تنها مهارت های شناختی و فراشناختی کفایت نمیکند و برای سوق یافتن دانشآموز به سوی یادگیری و پیشرفت ضروری است تا دانش آموز در برای استفاده از راهبردها برانگیخته شود و به همین لحاظ یادگیری خودتنظیمی را هم شامل عوامل شناختی و هم دربرگیرندهی عوامل انگیزشی میدانند."