چکیده:
بررسی تاثیر عوامل اجتماعی بر میزان همکاری علمی اعضای هیئت علمی دانشگاه ها هدف اصلی این مقاله است. مبانی نظری این پژوهش برآمده از آرای نظریه پردازان جامعه شناسی علم، به ویژه نظریات «وارن هگستروم» و «راندل کالینز» است، جامعه آماری آن را 160 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه کردستان در سال 87-86 تشکیل می دهند. روش تحقیق پیمایشی است و داده ها با استفاده از روش های آماری توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شده اند. یافته های این پژوهش نشان می دهد که اساتید دارای سرمایه فرهنگی و انرژی عاطفی بیشتر، از میزان همکاری علمی بیشتری برخوردارند. بین سابقه کاری اعضای هیئت علمی و همکاری علمی آنها رابطه معکوسی وجود دارد. متغیر ارتباطات و تعاملات، همبستگی ضعیفی با همکاری علمی دارد. از سایر دستاوردهای اصلی این پژوهش، فراهم ساختن زمینه های تجربی برای جلب توجه سیاست گذاران به اهمیت فضای هنجاری مناسب، برای شکل گیری انرژی عاطفی و سرمایه فرهنگی بالا در بین اساتید و برنامه ریزی برای جامعه پذیری علمی است.
خلاصه ماشینی:
"com دانشجوی کارشناسی ارشد جامعهشناسی دانشگاه مازندران بررسی تأثیر عوامل اجتماعی بر میزان همکاری علمی اعضای هیئت علمی دانشگاهها هدف اصلی این مقاله است.
یافتههای این پژوهش نشان میدهد که اساتید دارای سرمایه فرهنگی و انرژی عاطفی بیشتر،از میزان همکاری علمی بیشتری برخوردارند.
هرچند که در طول سالهای اخیر،علاقه روزافزونی میان محققان و محافل عمومی نسبت به ایده همکاری تحقیقاتی نشان داده شده و تا حد زیادی پذیرفته شده است که این امر باید مورد تشویق قرار گیرد اما الگوهای همکاری علمی در ایران هنوز به خوبی شکل نگرفتهاند و ساختار ویژگیهای همکاری علمی ایرانیها تا حدود زیادی با کشورهای دیگر متفاوت است.
بنابراین هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل اجتماعی مؤثر بر میزان همکاری علمی اعضای هیئت علمی دانشگاه کردستان و بررسی میزان تأثیر این عوامل بر همکاری علمی است.
جدول 2:ضریب همبستگی میزان همکاری علمی پاسخگویان با متغیرهای مستقل تحقیق (به تصویر صفحه مراجعه شود) تحلیلهای رگرسیونی برای تبیین میزان همکاری علمی(متغیرهای اصلی) چنانکه جدول 3 نشان میدهد،نتایج تحلیل رگرسیونی عوامل تعیینکننده «همکاری علمی»مبین آن است که متغیرهای«انرژی عاطفی»و«سرمایه فرهنگی»در معادله باقی ماندند و متغیر ارتباطات و تعاملات،بیشتر از طریق تأثیر بر متغیر انرژی عاطفی،تأثیر غیرمستقیمی بر متغیر وابسته اصلی یعنی همکاری علمی گذاشته است.
این توضیح در مدل 1 دیاگرام مسیر مربوط به عوامل مؤثر بر میزان همکاری علمی پاسخگویان در صفحههای 681-481 پایاننامه کارشناسی ارشد آقای ماکوان اکملی،تحت عنوان«بررسی تأثیر عوامل اجتماعی بر میزان همکاری علمی اعضای هیأت علمی دانشگاه(مطالعه موردی دانشگاه کردستان)»قابل مشاهده است."