چکیده:
انجام شده است. تقسیم بازار با شبکههای عصبی مصنوعی،سابقه طولانی در دنیا ندارد.بهطور عمده،این روش در دنیا،از چندین سال پیش در مدیریت گردشگری به صورت گسترده آغاز گردید و پس از آن به سایر حوزههای بازاریابی نیز سرایت کرد.امروزه این روش در کنار روشهای آماری از شایعترین شیوههای تقسیمبندی مشتریان بوده و روزبهروز در حال گسترش است. در این تحقیق به دلیل ضرورت شناخت مشتریان هدف برای یک شرکت تولیدکننده فرآوردههای گوشتی،نیاز به استفاده از روشی مؤثر برای بخشبند مشتریان احساس گردید و در نهایت روش تحلیل خوشهای با شبکههای عصبی خودسازماندهنده1،که به خوشهبندی مشتریان اختصاص داشته و نمونههای زیادی از کاربرد آن در دنیا تجربه گردیده است،انتخاب و مورد استفاده قرار گرفت. برای انجام تحقیق،در ابتدا معیارهای مفید در بخشبندی مشتریان مشخص شده و براساس آن پرسشنامهای طراحی گردیده است.پس از جمعآوری پرسشنامهها و اخذ اطلاعات،با استفاده از شبکههای عصبی مصنوعی،مشتریان حوشهبندی گردیدند و در نهایت نتایج به دست آمده مورد تبیین و تحلیل قرار گرفته است. همچنین مقایسه روش شبکههای عصبی برای خوشهبندی با روشهای کلاسیک خوشهبندی
خلاصه ماشینی:
"هروشکا و ناتر1(9991)طی تحقیقی که با هدف استفاده از شکبههای عصبی فیدفوروارد برای خوشهبندی انجام دادند به این نتیجه رسیدند که ضعف شبکههای عصبی نسبت به روشهای سنتی مثل کامین و رگرسیون لجستیک برای خوشهبندی که در بعضی موارد دیده شده بود بلاکریشنان و دیگران2ناشی از معماری ضعیف شبکه است هروشکا وناتر،شبکههای عصبی مصنوعی اغلب با تکنیکهای چند متغیره سنتی(مثل رگرسیون خطی چندگانه)،به عنوان ا بزاری جهت الگوبرداری از خطی یا غیر خطی بودن مجموعهای از دادهها مقایسه میشوند.
این شبکه عصبی در محیط نرمافزار مطلب2نوشته شده و ویژگیهای شبکه عصبی مورد استفاده به شرح زیر است: (به تصویر صفحه مراجعه شود) مرحله 3:محاسبه پراکندگی ویژگیهای مشتریان هر گروه برای آگاهی از میزان تجانس میان آنها و تبیین ویژگیهای مختص به هر گروه.
جدول 6 توصیف برخی از گروههای خاص به صورت خلاصه و ارائه راهکارهای ویژه برای آن گروه (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به گروههای حاصل از تقسیم و ویژگیهای آنها،میتوان راهکارهایی برای بهبود برنامه بازاریابی شرکت در این بخشها ارائه کرد: 1-اعتبارسنجی هریک از گروهها برای اطلاع از میزان صحت وجود گروه و خصوصیات آن؛ 2-انتخاب گروههای هدف براساس معیارهای موردنظر شرکت،از جمله سودآوری، آینده آن گروه،آینده بازار،آینده شرکت،برنامهها و اهداف شرکت؛ 3-برقراری ارتباط نزدیکتر با مشتریان گروههای هدف؛ 4-طراحی محصول متناسب با نیازها و خواست هر گروه؛ 5-ارائه خدمات ویژه به هر گروه؛ 6-هدفمند کردن و تنوع بخشیدن،به تبلیغات و آگهیها متناسب با علایق و ترجیحات هر گروه؛ 7-مشارکت گروههای سودآور در طراحی محصول؛ به دلیل تعدد خوشههای به دست آمده،تنها یکی از خوشهها(خوشه 21)به عنوان نمونه،با تفصیل بیشتری بیان میشود."