چکیده:
در این مقاله، نویسنده قصد دارد به ارائه تعریفی از رادیوهای اینترنتی و ویژگی های آن پرداخته و تفاوت های این نوع از رادیوها را با رادیوهای سنتی بررسی کند. علاوه بر این، نقاط ضعف و قوت این دو گونه رادیو را روشن کرده و خواننده را به سوی چارچوب و تعریف دقیق تری از رادیوی اینترنتی، رهنمون سازد.
خلاصه ماشینی:
"انواع رادیوی اینترنتی این نوع رسانه،از نظر نحوهء پخش،منشأ ظهور،محتوا و سطح فعالیت،انواع مختلفی دارد: نحوهء پخش؛در صورتی که امکان فراهم کردن امکانات فنی و با سرور لازم را نداشته باشیم،برخی سایتها به عنوان میزبان،سرور و فضای دیسک خود را در اختیار کاربران قرار میدهند.
(میرفخرایی، 1380:677)با این حال هزینهء استفاده برای مصرفکنندهء رادیوی اینترنتی،بیشتر از رادیوی سنتی است چرا که شنونده علاوه بر هزینهء برق و تلفن باید هزینه اتصال به اینترنت را نیز بپردازد.
اگرچه سایتهای میزبان در بدو ثبتنام،برای راهاندازی رادیوی شخصی از کاربران خود میخواهند رعایت مواردی را متعهد شوند اما بدون شک در مورد رادیوهای اینترنتی به دلیل عدم امکان به کار بردن ضمانت اجرای کافی درباره مقرارت بین المللی و جهانی، آموزش اخلاق حرفهای و نهادینه کردن آن در میان کارکنان رسانه، به ویژه برای کسب اعتبار نزد مخاطبان،بیش از گذشته اهمیت می یابد.
برخی از امکانات اضافه شده به رادیو به واسطه اینترنت،عبارت است از گرافیک،تصویر و متن،آرشیو قابل دسترس و مستند کردن تعداد شنوندگان و نظرات آنها که در ذیل به توضیح هریک از این موارد میپردازیم: استفاده از گرافیک،تصویر و متن در رادیوهای سنتی در صورتی که شنونده،امکان شنیدن قسمتی از برنامه را از دست بدهد،دیگر امکان شنیدن آنرا نخواهد داشت.
در مورد رادیوی اینترنتی تعاریفی از این قبیل ارائه شده است: «رادیوی اینترنتی»یک رسانه در دنیای مجازی است که همانند دیگر شبکههای رادیویی،برنامه پخش میکند،با این تفاوت که این برنامهها فقط در اینترنت قابل استفاده و شنیدن است(رادیو و بنا، 1386)و یا«رادیوی اینترنتی»دریافت اطلاعات صوتی از اینترنت و شنیدن آن به صورت آنلاین در کامپیوتر است."