چکیده:
برنامه ریزی مؤثر و موفق در توسعه تجارت الکترونیکی مستلزم برنامه ریزی آموزشی برای این منظور است. علاوه بر برنامه ریزی آموزشی هرگونه فعالیت مرتبط با توسعه این پدیده مستلزم شناسایی بازیگران و مخاطبین اصلی تجارت الکترونیکی در کشور است. در این مقاله تلاش بر آن بوده است تا ضمن طراحی الگوی بازیگران تجارت الکترونیکی با استفاده از روش نظرسنجی خبرگان، وضعیت این مدل در ایران بررسی و مخاطبین تجارت الکترونیکی که باید آموزش ببینند معرفی شوند. نهایتا نتیجه تحقیق آن است که بازیگران و مخاطبین تجارت الکترونیکی در ایران عبارتند از: مدیران سازمان های دولتی، مدیران شرکت های کوچک و متوسط، مدیران اصناف، مدیران شرکت های تخصصی خدمات تجارت الکترونیکی، کارشناسان شرکت های تخصصی خدمات تجارت الکترونیکی، رسانه ها و حقوق دانان
خلاصه ماشینی:
"بنگاههایی که در بخش خصوصی اجرای فعالیتهای مربوط به تأمین زیرساختهای ملی را از طرف دولت عهدهدار میشوند باید ماهیت تخصصی در حوزه زیرساخت داشته باشند که توسط همان شرکتهای تخصصی که خدمات به بنگاهها ارائه میکنند میتواند تعریف شود یا اینکه بنگاههای دیگری بهطور خاص توسعه زیرساختهای سطح ملی را به عهده بگیرند.
براساس استدلال فوق که ازچارچوب تجارت الکترونیکی صورت گرفت،همچنان دو گروه از مخاطبین فوق یعنی دولت و بنگاه در حوزه تجارت الکترونیکی نقش بازی میکنند لکن یک دسته از بنگاهها که شامل شرکتهای تخصصی خدمات تجارت الکترونیکی هستند به دلیل اهمیتی که دارند جدا از سایر بنگاهها مورد توجه قرار میگیرند و به فهرست ارائه شده در جدول(2)،اضافه میشوند و فهرست مخاطبین به شکل زیر تغییر میکند.
*دولت(مدیران راهبردی،مدیران میانی،مدیران عملیاتی و کارشناسان) *بنگاهها(کوچک،متوسط،بزرگ،اصناف و شرکتهای تخصصی خدمات تجارت الکترونیکی) *مصرفکنندگان *رسانهها استدلال پنجم:امکانات آموزشی دولت هدف این طرح این است که دورههای آموزشی تجارت الکترونیکی برای کل کشور طراحی و تولید شود،اما با توجه به محدودیتهای دولت و جلوگیری از تصدیگری دولت در حوزه اقتصاد،قرار نیست کلیه آموزشهای لازم و کافی به مخاطبین در این طرح تدوین شود.
در مجموع فهرست مخاطبین به شرح زیر شناسایی شد: مدیران سازمانهای دولتی مدیران شرکتهای کوچک و متوسط مدیران اصناف مدیران شرکتهای خدمات EC کارشناسان شرکتهای خدمات EC رسانهها و حقوقدانان توصیههای سیاسی حاصل از این تحقیق به شرح زیر است: 1-در برنامهریزی تأمین زیرساخت فرهنگی و آموزشی تجارت الکترونیکی به مخاطبین شناسایی شده در این پژوهش توجه ویژه شود.
United Nations Conference on Trade and Development,Information Economy Report: Science and Technology for Development: The New Paradigm of ICT,Retrieved at: 4/4/2009 in www."