خلاصه ماشینی:
"کارگاه فیلمنامه،آموزش فیلمنامهنویسی: از ایده تا فیلمنامه ساختار یک خطی و تخت (به تصویر صفحه مراجعه شود) (بخش ششم) جعفر حسنی طرح یک خطی،طرحی فاقد قصهی فرعی است،طرحی است که نویسنده از ابتدا یک موضوع را میگیرد و تا انتها همان را قدم به قدم دنبال میکند بدون آنکه برای ایجاد تنوع پیچشی به داستانش بدهد؛برای مثال مردی که رابطه خوبی با همسرش ندارد متوجه تماسهای تلفنی مشکوک او میشود،مدتی همسرش را زیر نظر میگیرد و بعد میفهمد که او با شخصی ارتباط برقرار ساخته است، او را میکشد یا از خانهاش بیرون میاندازد و یا از او شکایت میکند(پایان را خصلتها و خصوصیات شخصیتی مرد مشخص میسازد).
عاقبت بر اثر تلاش مرد پلیس دست مسعود رو شده و به سزای عملش میرسد و فرزانه که به دیدگاه تازهیی نسبت به اطرافیانش رسیده،میرود تا زندگی گرم و صمیمانهیی را با همسرش پی بگیرد»؛ مشاهده میکنید که داستان یک خطی و ساده میتواند به داستانی پیچیده تبدیل شود و در یک ساختار پیچیدهی سینمایی چیزی قابل پیشبینی نیست و مخاطب هر لحظه با نکتهی تازهیی روبهرو میشود که قبلا فکرش را نمیکرده است،حال آنکه همهی نکات حول یک محور مشخص قرار دارند و کاملا باهم مرتبط بوده و بر هم اثر میگذارند."