خلاصه ماشینی:
"قسمت لذتبخش و اثرگذار داستان که در آن پدر سرخپوست بزرگ مرد کوچک دهکده را برای مردن ترک میکند و میفهمد که جادو وجود ندارد اوج حقیقی درام نیست و مطمئنا به تماشاگر چیزی علاوه بر دانستههای قبلیاش نمیدهد.
برای حفظ ساختار دراماتیک فیلم،به آسانی میشد صحنهی سرخپوست پیر را پیش از جنگ کاستر قرار داد و از بزرگ مرد کوچک که در میدان جنگ زخمی شده است به پیرمردی که در خانهی سالمندان با پژوهشگران گفتوگو میکند قطع نمود؛در این صورت صحنهی نتیجهگیری کوتاهتر میشد و درعینحال چیزی هم از دست نمیرفت.
بیننده مستعد پذیرفتن تقریبا هر چیزی است که در داستان وجود دارد به شرط آنکه در زمینهی خودش واقعی بنماید؛این واقعیت به این معنا نیست که بگوییم مثلا یک فیلم علمی-تخیلی باید از هر عنصر واقعی خالی باشد؛فیلمهایی مانند سهگانهی«جنگهای ستارگان»و«جنگیر»درچارچوب خودشان حقیقیاند، این موضوع در مورد هر فیلم دیگری که بینندهی خود را جذب کند نیز صادق است.
با این وجود عبارت«در لحظه»که در نقل قول از کولریچ آمده،هشداری روشن است که بدون تحریک بیننده برای به تعلیق درآوردن ناباوریاش نمیتوان زمینهی داستان را از رئالیسم به فانتزی تغییر داد یا فیلم نمیتواند بدون از دست دادن آن ایمان شاعرانه،از زمینهی علمی-تخیلی که مجب تعلیق ناباوری میشود به رئالیسمی معاصر حرکت کند.
فیلمهایی نظیر«شمارهی 31 خیابان مادلن»،«بومرنگ»،«خانهی خیابان بیست و نهم»،«به سوی پایان زمین»و«شهر برهنه»از زمانی معین،مکانهایی واقعی و راوی برای خلق این توهم استفاده کردهاند،چون داستان تخیلی آنها داستانی واقعی است که در میان مردم واقعی و در زمانی معین روی میدهد؛این تکنیک که پس از جنگ دوم جهانی رایج شد متفاوت است با آنچه درام -مستند (Docu-Drama) خوانده میشود و میکوشد واقعیت را بازگو کند یعنی کاری که در فیلم «نبرد الجزایر»صورت گرفته است."