خلاصه ماشینی:
"واقعیت این است که طنز نوع دوم در شکل جدید به مراتب از طنز موقعیت کم دردسرتر است زیرا نه نیازی به ایدههای ابتکاری دارد و نه هزینهی سنگینی را میطلبد،در نتیجه سادهتر و سهل الوصولتر است،اما آیا این سادگی دلیل بر پیش پا افتادگی هم هست؟ اینکه طنز کلامی در مقابل برادر بزرگتر خود از عمق و غنای کمتری برخوردار است درست!ولی بیان این مطلب که فیلمنامهنویسان ما از نوشتن تصویر و صحنه ناتواناند و از این روست که به کلام رو آوردهاند هم خیلی منصفانه نیست،چرا که نوشتن شوخیهای کلامی که قدرت خنداندن داشته باشند کار سهلی نیست؛البته باید بپذیریم که نوشتن فیلمنامهی کمدی برای مخاطب ایرانی که به تماشای فیلمهای عبوس سینمای ما عادت کرده و خیلی سخت به خنده میافتد،اصولا کاری دشوار و پیچیده است.
این فرمول هوشمندانه منصفانهترین و بهترین راه رسیدن به مقصود است؛راهی که در آن هم حیات اقتصادی و هم وجههی هنری سینما در نظر گرفته شده و فهم مخاطب دست پایین گرفته نمیشود،ولی سینمای کمدی ایران با سرعتی نجومی در جهت عکس ایدهآل ذکر شده در حال سقوط است، سقوطی که اول از همه به ضرر همانهایی خواهد بود که در حال حاضر از فروش بالای فیلمهای بیمایهشان شاد و کیفور هستند!* طنازی و انتقادپذیری محمد طاهری در همه جای دنیا طنز با مضامین و قالبهای خاص خود مورد استفادهی نویسندگان و متفکران قرار میگیرد."