خلاصه ماشینی:
"در واقع به مدت یک دهه تقلید مستقیم و غیرمستقیم از ساختار روایی و کارگردانی این فیلم پارادایم ذهنی نویسندگان و کارگردانان سینمای کودک بود اما هیچ کسی نتوانست شبیه به این فیلم را بسازد و حتی خالق این اثر-کیارستمی -که تمام اعتبارش در سینمای جهان از این فیلم آغاز شد نیز نتوانست به مانند این اثر را تکرار کند و همچون این فیلم مخاطبان عام و خاص را شیفتهی پیام انسانی و پیچیدگیهای ظریف کند.
کیارستمی پیچیدهتر میشود کیارستمی پس از خانهی دوست کجاست کارگردان پیچیدهتری شد و به دنبال موضوعاتی رفت و فیلمهایی ساخت که پیامهای پیچیدهتری برای مخاطبان سینما داشت و عامل اصلی توفیق روزافزون جهانی او نیز در همین نکته بود اما هرچه که ایام گذشت سینمای کیارستمی پس از خانهی دوست کجاست شخصیتر شد و شخصیتر شدن سینمای او لزوما معنای عمیقتر و به غنا رسیدن نداشت بلکه سلایق شخصی در ساختار روایی فیلمهایش به حساب سبک گذاشته شد البته سبکی که فقط خالق آن میفهمید و جایی برای مشارکتجویی مخاطب خاص و عام سینما نمیگذاشت."