خلاصه ماشینی:
"لطفی:آقای شورجه،این مضامین را چه کسی جهت میدهد؟ شورجه:بخشی از آن به سیاستگذاریها و هدایت سینما به صورت کلان برمیگردد،به عنوان مثال بخش هدایتی و حمایتی سینمای ما برعهدهی بنیاد سینمایی فارابی است؛تمام امکانات و بضاعت تولید فیلم ما در بنیاد فارابی متمرکز شده است تا بتواند این حمایت را برای هدایتی که در نظر دارد و آن هدایت هم باید جهت و سمت و سوی دولت را به خودش بگیرد، پیاده کند.
چرا باید 002 فیلم داشته باشیم و نتوانیم اکران کنیم؟!شما هزینهی ساخت این فیلمها را در سال 78 کنار هم ردیف کنید و ببینید چند میلیارد تومان میشود!میدانید این پول چه مشکلاتی را از همین سینما میتواند حل کند؟!بهتر نیست حالا که اکرانی در کار نیست،اصلا فیلمی تولید نشود؟!چه اجباری وجود دارد که ما فیلم تولید کنیم و در صندوقخانه بگذاریم؟!اگر قرار است خصوصیسازی صورت بگیرد،باید با برنامهریزی کاری کنیم که سرمایهدار خصوصی تشویق به پا پیش گذاشتن برای سرمایهگذاری شود اما چنین اتفاقی در سینمای کشور با توجه به مدیریتی که انجام شده به هیچوجه شدنی نیست.
فیلمهای دفاع مقدس در داخل و خارج لطفی:مرحوم ملا قلیپور در زمان حملهی آمریکا به عراق ضمن گفتوگویی که با ایشان داشتم،جملهی جالبی را گفتند و آن این بود که پس از آن حمله،مردم آمریکا به این دلیل شوکه شدند که خود را بسیار قدرتمند میدانستند،چراکه شخصیتهایی مثل رمبو و غیره را به شدت باور کرده بودند؛چرا سینمای آمریکا شخصیتهایی اینچنینی را خلق میکند که هم برای خود آمریکاییها و هم مردم جهان باورپذیرند اما در کشور ما پس از گذشت دو دهه از جنگ به زعم بعضی منتقدان هنوز فیلم قابل قبول و باوری در ارتباط با جنگ و دفاع مقدس وجود ندارد،ضمن اینکه نسل فعلی ما جنگ را ندیده و نمیتواند با جنگ و واقعیتهای آن ارتباط درستی برقرار کند!؟ شورجه:سینمای دنیا در چنبرهی مافیای پخش جهانی است."