خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) سیب تو زرد الناز دیمان واژهی فیلمفارسی در ابتدا این تصور را به وجود میآورد که ما تنها در حیطهی سینمای ایران و فیلمهای مبتذل ایرانی صحبت میکنیم و از آنجایی که این اصطلاح دارای پسوند فارسی است،رد اینگونه آثار را تنها در ایران میتوان دنبال کرد،اما از آنجا که فیلمفارسی بیش از هر چیز حاصل نوعی نگاه و تلقی نسبت به سینماست در واقع ابعادی بسیار گستردهتر از نام فریبنده و محدودکنندهی خود دارد.
وجود چنین تلقی بستهیی دربارهی سینما تنها منحصر به کشور ما نیست،اکثر آثار بالیوود فیلمفارسیهای هندی محسوب میشوند!کمدی رمانتیکهای درجه چندم هالیوودی آثار نازلی هستند که تفاوت عمیقی با یک فیلمفارسی تمام عیار ندارند.
در سالهای اخیر فیلمهای کمدی با استقبال خوبی از طرف مخاطب روبهرو شدهاند و با رونق گرفتن اینگونهی سینمایی-گونهی منعطف فیلمفارسی!-که همیشه آمادهی رنگ عوض کردن است، دل از مثلثهای عشقی،مردهای دو زنه و جوانان آوازهخوان کنده و به سینمای طنز روی آورده و هر سال سیلی از کمدهای نازل و بیارزش را روانهی اکران میکنند؛آثار تأسفباری مانند«مادر زن سلام»،«شاخه گلی برای عروس»، «بله برون»،«عروس فراری»و..."