خلاصه ماشینی:
"مسئلهی اساسی بیان بصری این است که مستندسازان،چگونه دنیای واقعی را که در آن زندگی میکنند،منعکس میسازند؛منظور این است که چگونه از جهان عینی،تصویری سینمایی پدید میآورند؟با توجه به اینکه میدانیم مستندسازان در محدودهی تأثرات مستقیم برخاسته از جهان پیرامون خود باقی نمیمانند،بلکه از این توانایی برخوردارند که از حد و مرز تجربهی حسی فراتر بروند و عمیقتر از آنچه از طریق ادراک مستقیم امکانپذیر است،به ماهیت اشیا راه یابند و مشخصات جداگانهی اشیا را تجربه و روابط حاکم بر آنها را درک کنند.
«برت هانسترا»در فیلم«شیشه»که یک مستند شاعرانه محسوب میشود ابتدا به ساختمان مادی آن توجه میکند،همانند یک فیزیکدان و در بخش دیگری از نظر ارزش با آن برخورد میکند،همانند یک عالم اقتصاد اما در مقام یک فیلمساز مستند آنچه که برای او از اهمیت ویژهیی برخوردار است این است که متوجه ارزش زیباشناختی آن شیء و ماهیت آن به هنگام دمیدن روح و جان شیشهساز در آن باشد."