خلاصه ماشینی:
"چندین عامل را میتوان به عنوان ابزار برای استمثار جوامع و کشورهای عقب نگهداشته شده در نظر گرفت که این عوامل هرکدام میتواند مضمون جالبی برای فیلمساز سیاسی و سینمای سیاسی باشد؛برای مثال منابع طبیعی،فرآوردههای کشاورزی،نیروی تولید ارزان و فراوان و...
امکانات جدید و تجهیزات ویدیویی و دیجیتالی، امروزه شرایطی را فراهم آورده تا سینما از قید حاکمان و سرمایهداران و هرچه و هرکس که مانع رشد و تعالی واقعی مردم است،خارج شود و این شرایط موقعیتی مناسب را فراهم کرده که هنرمندان،سینماگران و روشنفکران به هر شکل و صورتی که به آنها الهام میشود، اثری خلق کنند که تعالی بیشتری را به همراه داشته باشد.
در سینمای غیر هالیوودی آنچه هست روش بیانی و تطبیق آن با نوعی اندیشهی به بیان آمده است که هردو در کنار هم میتواند چیزی به جز 021 دقیقه فانتزی یا تعلیق باشد؛فیلمی که حرفی دارد و از زیباییشناسی خاص خود مایه میگیرد،روش بیانی آنهم راهی به غیر سینمای سیاسی،بستری از مضامین انسانی و اجتماعی را مورد توجه قرار میدهد؛مضامینی مانند توسعهی کشورهای در حال رشد و عقب نگهداشته شده،شیوههای سلطهی استعمارگران،چپاول و غارت منابع زیرزمینی،سرکوب نیروهای مردمی و آزادیخواه، خشونت،اختناق،شکنجه و هر آنچه که نظامهای دیکتاتوری تحت حمایت جهان سرمایهداری انجام میدهند از الگوهای تحمیلی طراحی شده است.
فیلم<<هنگام کورهها>>1ساختهی دو تن از نظریهپردازان سینمای سیاسی آمریکای لاتین یعنی فرفاندو سولاناس و اوکتاویو گتینوی آرژانتینی،فیلمی چهار ساعت و بیست دقیقهیی است و بیانگر تئوری این نوع سینما از سینمای سیاسی که هدف اصلی آن<<استعمارزدایی فرهنگ>>است و مردود شمردن رفتارهای اجتماعی که سبب میشود انسان به عنوان موجودی بیاراده و مصرفکننده در نظر گرفته شود."