چکیده:
اﯾﺠﺎد ﻓﺮوﺷﮕﺎه ﻫﺎی ﺟﺪﯾﺪ در ﺳﺎلﻫﺎی اﺧﯿﺮ ﺳﺒﺐ اﻓﺰاﯾﺶ رﻗﺎﺑﺖ ﺷﺪﯾﺪی در ﺑﺎزار ﮔﺮدﯾﺪه اﺳﺖ. ﻫﺪف اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺗﺠﺰﯾ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﺘﻐﯿﺮ ﻫﺎی رﻓﺘﺎر ﻣﺸﺘﺮی ﻫﺎ و ﺗﻤﺎﯾﻞ ﺑﻪ ﺧﺮﯾﺪ آﻧﺎن اﺳﺖ. اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ در ﺻﺪد آن اﺳﺖ ﮐﻪ راﺑﻄﻪ ﺑﯿﻦ ﻣﺘﻐﯿﺮ ﻫﺎی رﻓﺘﺎر ﻣﺼﺮف ﮐﻨﻨﺪه )ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻋﻮاﻣﻞ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ، اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﺷﺨﺼﯽ، رواﻧﯽ( و ﺗﻤﺎﯾﻞ ﺑﻪ ﺧﺮﯾﺪ ﻣﺼﺮف ﮐﻨﻨﺪه از ﯾﮏ ﻣﺤﺼﻮل ﺧﺎص را ﻣﻮرد ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻗﺮار دﻫﺪ. داﻣﻨﻪ و ﻣﺤﺪودﯾﺖ اﯾﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ در 11 ﻓﺮوﺷﮕﺎه ﺑﺎ ﮐﻞ ﻧﻤﻮﻧﻪ 110 از 150 ﺑﻮده اﺳﺖ. داده ﻫﺎ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﮐﻤﯽ ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﻧﺪ. ﺗﻔﺴﯿﺮ اﯾﻦ دادهﻫﺎ ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ ﮐﻪ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎ و اﺑﻌﺎد ﻣﺼﺮف ﮐﻨﻨﺪه در ﺗﻤﺎﯾﻞ ﺑﻪ ﺧﺮﯾﺪ از ﯾﮏ ﻣﺤﺼﻮل ﺑﺎ ﻫﻢ در راﺑﻄﻪ اﻧﺪ اﻣﺎ ﺑﺎ اﯾﻦ ﺣﺎل ﺑﺮﺧﯽ ﻣﺘﻐﯿﺮ ﻫﺎ ﻧﯿﺰ وﺟﻮد دارد ﺗﻤﺎﯾﻞ ﺑﻪ ﺧﺮﯾﺪ را ﺗﺤﺖ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻗﺮار ﻧﻤﯽدﻫﺪ درﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﺑﺮﺧﯽ از ﻣﺘﻐﯿﺮ ﻫﺎ ﺗﻤﺎﯾﻞ ﺑﻪ ﺧﺮﯾﺪ را ﺑﻪ ﻃﻮر ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻬﯽ ﻣﺘﺎﺛﺮ ﻣﯽﺳﺎزﻧﺪ ﮐﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺷﺎﻣﻞ ﻣﺘﻐﯿﺮ ﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻣﯽﺷﻮد. ﺿﺮﯾﺐ ﺗﻌﯿﯿﻦ %40.5 )0.405( ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. ﮐﻞ ﺗﻨﻮع ﻣﺘﻐﯿﺮ ﻫﺎ زﯾﺎد اﺳﺖ %59.5%=40.5 ﻣﺘﻐﯿﺮ ﻫﺎی دﯾﮕﺮی اﺳﺖ ﮐﻪ در اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﻗﺮار ﻧﻤﯽﮔﯿﺮد.
The creation of new stores in recent years has intensified the competition in the market. The purpose of this
research is to analyze the customer behavior and purchase intention variables. This research seeks to investigate
the relationship between the variables of consumer behavior (such as cultural, social, personal and psychological
factors) and the consumers' intention to purchase a particular product. This study was conducted in 11 stores in
Jakarta (Indonesia 9) with a total sample size of 110 out of 150 stores. The data were analyzed using quantitative
analysis. The interpretation of the data shows that consumer behavior and its dimensions are associated with
intention to purchase a particular product, although some variables do not affect the purchase intention, while
others including the social variables affect it significantly. The coefficient of determination is 40.5% (0.405).
The total variability of the variables is high (40.5% = 59.5%). There are other variables that are not dealt with in
this study.
خلاصه ماشینی:
تفسیر این داده ها نشان میدهد که متغیرها و ابعاد مصرف کننده در تمایل به خرید از یک محصول با هم در رابطه اند اما با این حال برخی متغیر ها نیز وجود دارد تمایل به خرید را تحت تاثیر قرار نمیدهد درحالی که برخی از متغیر ها تمایل به خرید را به طور قابل توجهی متاثر میسازند که بیشتر شامل متغیر های اجتماعی میشود.
رفتار مصرف کننده ، عامل فرهنگی، عامل اجتماعی، عامل شخصی، عامل روانی ١- مقدمه براساس توسعه سریع فروشگاه های بزرگ ظرف دو سال گذشته و موفقیت انان در رقابت های جدید بازار و حتی در رقابت با محصولات مشابه در حالیکه فروش کالا با قیمت های بالاتری نیز نسبت به فروشگاه های محلی انجام میگردد محققان را برانگیخت تا نگاه عمیق تری نسبت به عوامل انگیزشی ترویج محصول و خدمات خود در بازار را مورد پژوهش قرار دهند در این تحقیق به بررسی کارهایی که سبب برنده شدن برخی فروشگاه ها نسبت به سایر رقبا میپردازد و اینکه چرا مشتریان با وجود قیمت بالاتر تمایل به خرید از چنین فروشگاه هایی دارند رابطه بین اجزا استراتژی موفقیت فروشگاه های موفق وزنده ماندن یک محصول و فروشگاه و پتانسیل رشد در دو سال گذشته را از نقطه نظر مصرف کننده مورد تحلیل قرار میدهیم .
٥- نتیجه گیری این تجزیه و تحلیل با یک سوال ساده شروع شد: از اینکه چرا رفتار مصرف کننده ودرک درستی از چنین فرایند هایی از منظر بازار یاب مفید است ؟ انواع یافته های زیادی بیشتر از انچه در اینجا مطرح شد وجود دارد که اکثریت ان ها با توجه به تاثیرات روانی و محرک پیام ایجاد شده اند.