چکیده:
دومین همایش صنعت تبلیغات در روزهای 27 و 28 فروردینماه سال جاری در سالن مرکز همایشهای بینالمللی سازمان صدا و سیمای ج.ا.ا با برگزاری میزگردهای تخصصی پیرامون صنعت تبلیغات در ایران همراه بود.در این همایش دو روزه چهار میزگرد با حضور صاحبنظران و دستاندکاران امر تبلیغات در کشور برگزار شد که آنها در این گزارش ارایه میشود. میزگرد نخست،در روز اول همایش 2Lبا حضور آقایان دکتر احمد روستا،دکتر شعبان شهیدی مؤدب،دکتر علی کردان، مجید دوختهچیزاده،سید کاظم نورهاشمی برگزار شد.رییس این جلسه دکتر روستا بود.ابتدا دوختهچیزاده رییس هیأت مدیره انجمن صنفی شرکتهای تبلیغاتی در خصوص تاریخچه و نقش انجمن سخن گت و سپس دکتر شهیدی معاون امور مطبوعاتی و تبلیغاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص اقدامات وزارتی مذکور برای تحول در امر تبلیغات بازرگانی سخنانی ایراد کرد. گزیدهای از مباحث مطرح شده در این میزگرد را باهم میخوانیم.
خلاصه ماشینی:
"*دوختهچیزاده:جناب بیرنگ،با توجه به سالها زحمت در کارگردانی در ساخت تیزرهای تبلیغاتی که امروز میبینیم شما نوآوری را در آن چگونه ارزیابی میکنید؟ما نوآوریهای زیادی داشتیم در فیلمهای ایرانی که برنده جوایز خوبی شدند اما در حوزه تبلیغات آیا شما این حرکت را رو به جلو میدانید؟ *بیرنگ،نویسنده و کارگردان در صدا و سیما: معتقدم ما در شروع یک حرکت هستیم.
*ابراهیمی:خیلی متشکرم،جناب آقای صدر،خوشحال میشویم نظرشان را بدهند،آیا مقررات صدا و سیما دست و پاگیر هستند؟در چه قسمتهایی و چگونه میتوانیم آنها را ترمیم کنیم؟ *صدر:اقدامی که ظرف چند سال گذشته در تلویزیون ایران و به خصوص اداره کل بازرگانی صدا و سیما انجام گرفته اقدامی بوده که به نوعی سرنوشت این صنف را تحت تأثیر قرار داده است.
آقای اسکندری مسؤولیت قائممقامی کل بازرگانی را در صدا و سیما دارند و مستقیما در ریزکارها در خطوط نزدیکتر هستند،خوشحال میشویم شما هم نظرتان را درباره ضوابط و مقررات صدا و سیما که خیلی به شما مراجعه میشود،آیا واقعا ضوابط دست و پاگیر داریم یا نداریم و اگر داریم به چه شکل است و چگونه میتوانیم برطرف کنیم؟ *اسکندری:من در خصوص قراردادها اینجا صحبت بکنم که دوستان مشتاق هستند بدانند که قراردادها چگونه واگذار شده،ضوابط و معیارها چه بوده و دوستان چگونه انتخاب میشوند؟ آگهیهای شرکتهای تبلیغاتی،آن چیزهایی را که به شورای بازدید میدهند،تأیید میشود."