چکیده:
جهانیشدن در حوزههای مختلفی طرح شده و دوستان و دشمنان زیادی پیدا کرده است.فیلسوفان،سیاستمداران، و دانشمندان زیادی در این خصوص دست به اندیشهورزی زده ودیدگاههایشان را بر اساس خاستگاههای فکری خود بیان کردهاند.این کوششها سبب شده نظریههای گوناگونی در زمینه سیاست،اقتصاد،فرهنگ،فنآوری ارتباطات و اطلاعات و جهانیشدن ارائه شود.حوزه فکری آموزش و پرورش هم از این قاعده مستثنی نبود؛بدین سبب،نظریههایی هم در این حوزه شکل گرفته است.آنچه عموما در حوزه آموزش و پرورش از سوی متخصصان و نهادها درباره جهانیشدن و آموزش و پرورش بیان شده بیشتر جنبه کلی دارد.به دیگر سخن،دیدگاههای ارائهشده،تکلیف عملورزان را روشن نساختهاند،که موضع مناسب برای جهانیشدن چیست؟و چه کارهایی باید انجام داد؟در واقع،کوششهای انجامگرفته،حدود عمل را برای فعالیت تعیین نکردهاند یا آن جا که این اتفاق شکلگرفته برای برنامه درسی و آموزش،راه باز نشده است.به هرروی،در این مقاله،تلاش بر آن نیست تا له یا علیه جهانیشدن و نظریات مطرحشده در آن حوزه،سخنی به میان آید بلکه جریان اصلی مقاله با توجه به رویکرد کلی اتخاذ شده در توافق با حرکت به سوی جهانیشدن برنامه درسی به مثابه زیر خرده نظامی از نظام جامع آموزش و پرورش است.این مقاله میکوشد با نظر به امکان برقراری مبادله جهانی«میانبرنامه درسی»،نظریههایی را طرح و استلزامات آنها را برای برنامه درسی و آموزش ارائه کند.
Globalization has many cons and pros m vanous fields. Many philosophers, politicians, and scholars expressed different views based on their underpinning principles. This debate has resulted in various theories in politics, economics, culture, ICT, and globalization. Education is no exception and has been subject to similar theoretical debates. Views expressed so far on globalization of education by scholars and institutes have been mostly broad and general. In other words, they ignored the practical side of the issue and did not clarify what the defensible position towards the globalization is, and what action is required to be taken in this regard. In fact, efforts made already did not set a framework for action, nor had an impact on curriculum and instruction. This paper is not meant to review arguments made for and against globalization. Rather, the approach adopted here is in agreement with globalization of curriculum as a subsystem of the overall educational system. Given the possibility of global curriculum exchange, this paper suggested some views on curriculum and instruction along with their
.implications
خلاصه ماشینی:
به هرروی،در این مقاله،تلاش بر آن نیست تا له یا علیه جهانیشدن و نظریات مطرحشده در آن حوزه،سخنی به میان آید بلکه جریان اصلی مقاله با توجه به رویکرد کلی اتخاذ شده در توافق با حرکت به سوی جهانیشدن برنامه درسی به مثابه زیر خرده نظامی از نظام جامع آموزش و پرورش است.
12 با این همه،دیدگاههای ارائهشده،تکلیف عملورزان را نسبت به جهانیشدن و تربیت جهانی روشن نمیسازد و اینکه چه کارهایی باید انجام داد؟در واقع،کوششهای انجامگرفته،حدود عمل را برای فعالیت تعیین نکردهاند یا آن جا که این اتفاق شکل گرفته،برای برنامه درسی و آموزش راه باز نشده است.
به هرروی،در این مقاله،تلاش بر آن نیست تا له یا علیه جهانیشدن و نظریات مطرحشده در آن حوزه سخنی به میان آورد؛بلکه جریان اصلی مقاله با توجه به رویکرد کلی اتخاذشده در توافق با حرکت به سوی جهانیشدن برنامه درسی به مثابه خرده نظامی از نظام جامع آموزش و پرورش است.
این مقاله میکوشد بانظر به امکان برقراری مبادله جهانی میان برنامه درسی1،نظریههایی را طرح و استلزامات آنها را برای برنامه درسی و آموزش ارائه کند.
بر پایه این نظریه،طرح برنامه درسی و آموزش باید بر اساس نیازها و ارزشهای اصلی محلی به مثابه بذرهای اولیه جذبکننده دانش و منابع جهانی کند.
جدول شماره 2-نظریههای جهانیشدن آموزش و پرورش و استلزمات آنها برای برنامه درسی و آموزش1 (به تصویر صفحه مراجعه شود) -------------- (1)- Richard Edwards and Robin Usher(2000).
او با طرح این نظریهها،میزان تعامل با پیکره دانش جهانی و استلزامات این نظریهها برای برنامه درسی و آموزش را مشخص میسازد.