چکیده:
سازمانهای غیردولتی حمایت از حقوق مصرفکننده خارج از ساختار دولتی،برای حمایت از حقوق مصرفکننده فعالیت میکنند.شماری از اقدامات و نقشهای این سازمانها در زمینه حمایت از حقوق مصرفکنندگان عبارتاند از:نظارت بر عملکرد سازمانهای دولتی؛ارتباط با دولتمردان و نمایندگان مجالس قانونگذاری و ارائه مشاوره به این دوگروه در موارد لزوم؛ دادخواهی در مراجع قضایی و شبه قضایی؛آزمایش فنی محصولات؛اطلاعرسانی به مصرفکنندگان؛مبارزه برای جلوگیری از فروش محصولات زیانبار و مشارکت در ارائه الگوهای مصرف پایدار.سازمانهای مزبور در کشورهای مختلف، برای دستیابی به اهداف خود،اقدامات گوناگون انجام میدهند؛ اما این سازمانها در کشور ما فعالیت چشمگیری ندارند. 2Lسازمانهای غیردولتی حمایت از حقوق مصرفکننده جز ساختار دولتی نیستند،اما برای تأسیس و افزایش فعالیت این سازمانها در کشور،مساعدت و حمایت دولت و سازمانهای دولتی از آنها ضرورت دارد.
خلاصه ماشینی:
"با فعالیتهای سازمانهای غیردولتی حمایت از حقوق مصرفکننده و گسترش نظارت آنها بر امور عمومی،هماهنگی میان دولت و مردم افزایش مییابد و با انتقال اطلاعات گرداوری شده از سوی این سازمانها و اظهار نظر و ارائه پیشنهادها و راهکارهای مناسب از سوی آنها، نیازهای اقتصادی و حقوقی کشور در زمینه حمایت از حقوق مصرفکننده و سیاستگذاریهای مرتبط با حفظ منافع مصرفکنندگان در موسسات عمومی و دولتی مورد توجه قرار میگیرد.
نتیجهگیری و پیشنهادها برای تاسیس و فعالیت سازمانهای غیردولتی حمایت از حقوق مصرفکننده در کشور،موضوعات و پیشنیازهای متعددی در سطح کشور و در سطح سازمانی باید مورد توجه قرار گیرد و اقدامات گوناگون باید انجام شود مانند ایجاد زمینههای مناسب و رفع موانع مختلف،تهیه اساسنامه سازمان و لزوم ثبت آن مطابق قوانین و مقررات،برخوردار شدن سازمان از شخصیت حقوقی و رسمیت یافتن و قانونی بودن فعالیتهای سازمان.
3)استفاده از اطلاعات و تجربیات کارشناسان و متخصصان در زمینههای مرتبط با تأسیس سازمانهای غیردولتی حمایت از حقوق مصرفکنندگان برای تاسیس و اداره مطلوب سازمان غیردولتی حمایت از حقوق مصرفکننده و جلوگیری از مشکلاتی که در آینده در برابر فعالیتسازمانهای غیردولتی ایجاد خواهد شد،ضرورت دارد مؤسسان و رهبران سازمانهای غیردولتی در آغاز تأسیس از آگاهیها و تجربههای کارشناسان مختلف مانند حقوقدانان و اقتصاددانانی که دارای سوابق علمی و کاربردی درباره امور مربوط به مصرفکنندگان هستند،استفاده کنند تا با دیدگاهی روشن نسبت به امور مرتبط با فعالیت سازمان موردنظر و اهداف آن،فعالیت خود را آغاز نمایند و موضوعاتی مانند تدوین اساسنامه سازمان و محورهای مهم مندرج در آن،از قبیل تعیین اهداف سازمان،اقدامات پیشبینی شده برای دستیابی به آنها و..."