چکیده:
استفاده بهینه از منابع و ظرفیتهای طبیعی موجود از گامهای اساسی توسعه در هر کشور است.مسئله حائز اهمیت، توجه به بخشهای دیگر تولید درآمد و ارزآوری به منظور پایان دادن به تراژدی اقتصاد تکمحصولی است که اولین قدم در جهت رشد و توسعه پایدار محسوب میشود.صنعت گردشگری به عنوان یکی از ده صنعت برتر جهان،بعد از صنایعی چون نفت، تکنولوژی پیشرفته،خودرو و بورس در چرخه اقتصادی نقش بسزایی را ایفا میکند،به شکلی که درآمدهای حاصل از آن در برخی از کشورها چندین برابر درآمدهای سرشار نفتی کشورهای دیگر است.مدیریت زنجیره تامین که برای بیش از دو دهه در صنایع تولیدی به کار میرود و جای آن در صنعت توریسم بسیار خالی به نظر میرسد،میتواند به عنوان ابزاری برای 2Lیکپارچهسازی ماهیت صنعت توریسم به کار رود.از طرفی روند رو به رشد گسترش صنعت توریسم و بروز نشانههایی از تاثیرات منفی بر کشورهای مقصد لزوم«سبز بودن»و«پایداری»را به میان آورده است.این مقاله باتوجه به ماهیت صنعت توریسم و بکر و جدید بودن کاربرد زنجیره تامین در آن،به مفهوم مدیریت زنجیره تامین توریسم و مدیریت زنجیره تامین زیست محیطی در صنعت توریسم و مباحث اصلی شده در آن میپردازد.
خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) بنابراین باتوجه به مشخصات صنعت توریسم،رنجیره تامین توریسم را میتوان به صورتیکه در ادامه میآید تعریف کرد: «رنجیره تامین توریسم،به صورت شبکهای از سازمانهای فعال در زمینه توریسم تعریف میشود که دامنهای از فعالیتهای مختلف،از پشتیبانی کالاها/خدمات مختلف توریستی(همچون خدمات هوایی و اقامت)گرفته تا توزیع و بازاریابی محصول نهایی مربوط به توریسم در یک مقصد خاص را انجام میدهند و شامل دامنهای گسترده از مشارکتکنندگان در هردو بخش خصوصی و دولتی است»23.
در این بخش از مقاله،که بر به کارگیری مدیریت زنجیره تامین زیست محیطی در صنعت توریسم متمرکز است، مناسبترین تعریف برای مدیریت زنجیره تامین زیست محیطی، تعریف ارائه شده توسط«سیدیسین و سیفرد»است که آن را «مجموعهای از سیاستهای مدیریت زنجیره تامین میدانند،که تمامی فعالیتها و ارتباطات موجود در آن،برای پاسخ به نگرانیهای مرتبط با مسائل زیست محیطی بوده و بخشهایی چون طراحی،تولید،توزیع،استفاده،استفاده مجدد و دورریز محصولات و خدمات بنگاه را دربرمیگیرد»59.
لذا با در نظر گرفتن مطالب ارائه شده در این مقاله و به منظور گسترش هرچه بیشتر صنعت گردشگری در کشورمان، پیشنهادهایی به شرح زیر مطرح است: 1-به منظور حصول نتیجه مطلوب از توسعه صنعت گردشگری در کشورمان میبایست بخشهای فعال در این صنعت (آژانسهای مسافرتی،هتلها و مراکز اقامتی،رستورانها، اماکن دیدنی،مراکز تفریحی و غیره)از اهمیت اتخاذ دیدگاهی سیستمی در کل زنجیره تامین و ایجاد هماهنگی و همکاری میان بازیگران مختلف عرصه گردشگری آگاه شوند.
اما برخی از فشارهای خارجی همچون ایجاد تصویر ذهنی منفی از یک موسسه گردشگری در اذهان عمومی افراد جامعه و نیز پاسخگویی به تقاضای مشتریان در زمینه رعایت اصول گردشگری پایدار میتواند عامل محرک قدرتمندی برای توجه به مسائل و نگرانیهای زیست محیطی از سوی اعضای مختلف زنجیره تامین توریسم محسوب شود."