چکیده:
در دهههای اخیر،کشورهای مختلفی به تدوین و اندازهگیری شاخص رضایت مشتری به عنوان متغیر اقتصادی مهمی در سطح خرد و کلان،اقدام کردهاند.شاخصهای پیشنهادی رضایت مشتری در چارچوب اقتصاد متعارف و الگوی توسع غربی مطرح شدهاند که در آن،هدف از توجه به رضایت مشتریان،کسب سود بیشتر توسط عرضهکننده است.از آنجا که در بینش اسلامی هدف از جلب رضایت مشتری کسب رضای الهی است،شاخص رضایت مشتری شکل دیگری به خود میگیرد.در این تحقیق با استفاده از روش تحلیلی، این فرضیه،مطرح میشود که بر اساس آموزههای اسلامی میتوان مفهوم تکریم مشتری را که فراتر از رضایت مشتری است،مطرح کرد.بر اساس یافتههای این پژوهش،میزان تکریم مشتری را میتوان با استفاده از شاخص پیشنهادی تکریم مشتری اندازهگیری کرد. این شاخص با توجه به عوامل مؤثر در تکریم،همچون میزان رعایت ضوابط شرعی و اکتفا به سود حداقل و همچنین نشانههای وجودی آن،مانند میزان وفاداری مشتریان،و مقدار شکایتها تدوین شده است.
During recent decades, different countries stated to formulate and measure a customer's satisfaction indicator as an important economic variable at a micro and a macro level. Proposed indicators of customer's satisfaction have been introduced in a context of classic economy, and a western pattern of development in which the aim of attending to the customers' satisfaction is making higher profit by tradesmen is shown. Since, in Islam the aim of winning the customer's satisfaction is to win God's good pleasure, the customer's satisfaction indicator has another identity. Using an analytical method, the present paper supports the idea of discussing the concept of honouring the customer according to Islamic doctrines in a broader sense than only the customer's satisfaction. According to the research findings the rate of honouring the customer can be determined through the proposed indicator of honouring the customer. This indicator takes into account some of the factors which influence the honouring of the customer such as the rate of observing legal regulations and being contented with the minimum profit, and its existential signs including the rate of the customers' loyalty and amount complaints
خلاصه ماشینی:
<EndNote No="288" Text=" Successful Custumer Care in a week"/> در این دیدگاه، رضایت مشتریان از چگونگی کیفیت و ارائه محصولات، نقش برجستهای در استمرار فعالیت اقتصادی عرضهکننده داشته و موجب میشود که مشتریان در برابر افزایش قیمت، واکنش سلبی کمتری داشته و آمادگی بیشتری برای پذیرش قیمتهای بالاتر از خود نشان دهند.
"/> با توجه به تعریف بالا، تکریم مشتری مجموعه اعمالی است که در یک مبادله از سوی عرضهکنندة کالا یا خدمت انجام میشود و هدف آن، تأمین منافع و خواستههای مشروع مشتری به طور احسن در برابر دریافت قیمت است، به گونهای که رضایت مشتری در چارچوب رعایت اخلاق، روابط و ضوابط اسلامی تأمین گردد و به کرامت ذاتی و اکتسابی او خللی وارد نشود.
شاخص تکریم مشتری عملکرد عرضهکننده را در تأمین منافع مشروع مشتریبه طور احسن، و تجربه مشتری را از چگونگی دریافت و مصرف محصول یا استفاده از خدمات در چارچوب رعایت اخلاق، روابط و ضوابط اسلامی به شکلی فرآیندی ارزیابی میکند.
در مورد منافع مادی مشتری نیز میتوان گفت که این منافع با تولید و عرضه محصول با کمترین هزینه و با کیفیت مطلوب، کمترین قیمت ممکن و مناسب و ارائه خدمات مناسب پیش و پس از فروش قابل تأمین است.
"/> در مورد معرف درجه اول رعایت و اعمال اخلاق اسلامی مشتریپذیری از سوی عرضهکنندگان نیز میتوان با استفاده از روایات، به مواردی چون خوشرویی، بردباری با مشتری، همدلی (مواسات)، وفای به وعده و عهد، آسانگیری در معامله، به استقبال مشتری رفتن و مکان مناسب برای نماز داشتن یا همجواری با مسجد، به عنوان معرفهای درجه دوم اشاره کرد.